Luister ook: Dieselgate: Volkswagenrijders eisen geld
Luister ook: Pas in 2021 apparatuur beschikbaar voor roetfiltermeting
Vorig jaar onderzocht staatssecretaris Stientje van Veldhoven of die auto's verplicht gerepareerd konden worden bij een apk-keuring, maar daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen. Sindsdien zijn er namelijk maar vierduizend Volkswagens, Seats, Skoda's en Audi's gerepareerd, die die sjoemelsoftware gebruikten.
Geen prikkel om software te updaten
Volgens hoogleraar Systeem- & Regeltechniek Maarten Steinbuch aan de TU Eindhoven ontbreekt het de sjoemeldieselbezitters aan prikkels om hun auto te repareren. 'De update is dan wel gratis, maar je moet naar de garage toe, je moet er tijd insteken. Er zit niets in voor de eigenaar. Het zou een optie zijn om fabrikanten te verplichten de eigenaar een bonus te geven bij de update.'
Volkswagen: eigenaar niet verplicht om te reageren op recall
BNR vroeg Volkswagen Nederland om een reactie. Het concern benadrukt dat het in Nederland niet verplicht is om gehoor te geven aan een recall. De auto-eigenaren zouden daarnaast al diverse keren bericht zijn via '(aangetekende) post om een afspraak met de dealer te maken voor het vervangen van de software.
Tweede Kamerlid van GroenLinks Suzanne Kröger vindt het gek dat de gezondheidseffecten van de sjoemeldiesel geen basis vormen voor een verplichte apk. 'Het is echt een kwestie van een stekker erin bij de keuring en de software erin, het zorgt voor veel en veel minder vervuiling.
