Ahold Delhaize gaat samenwerken met Chinees IT-bedrijf Hanshow
Ahold Delhaize gaat een strategische samenwerking aan met het Chinese IT-bedrijf Hanshow Technology. Daarmee zet Ahold Delhaize een nieuwe stap in de verdere digitalisering van winkels en beprijzing van producten. 'Het idee is dat we alle papier en plastic uit de winkel willen hebben,' zegt CEO Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa & Indonesië in BNR Zakendoen.
Het is de bedoeling dat Ahold en Hanshow alle Europese merken van Ahold Delhaize in Nederland, België, Luxemburg, Griekenland, Tsjechië, Servië en Roemenië gaan voorzien van Electronic Shelve Labels (ESL). Dit zijn digitale schapkaartjes waarmee klanten niet alleen direct toegang hebben tot relevante productinformatie, maar waarmee ze ook eenvoudig met hun mobiele telefoon of NFC kaart kunnen betalen.
Met het nieuwe ESL-systeem kunnen filialen ook sneller en dynamischer beprijzen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan automatische kortingen naarmate de houdbaarheidsdatum van een product dichterbij komt. 'Het is een vrij simpele oplossing, dit zijn digitale schapkaartjes die de prijs uitzenden en aangeven of het product in de bonus is'.
Logische keuze voor Hanshow
Volgens Kolk koos Ahold Delhaize voor Hanshow Technology omdat het 'het snelste en het verst' ontwikkeld is. 'Voor ons is het een ideale partner om verder te ontwikkelen want wij kunnen nog niet alles in de winkel digitaliseren. China loopt daarin voorop'. Overigens is Hanshow niet de enige partij waarmee Ahold Delhaize aan digitalisering werkt. 'Digitalisering is heel belangrijk in de ontwikkeling van onze retail. Dat kan je niet alleen en daar zul je moeten samenwerken met belangrijke partijen. Hanshow is daar één van'.
Europese oplossing voor alle merken
Ahold Delhaize gaat samen met Hanshow een Joint Innovation Lab opzetten om nieuwe in-store functies en capaciteiten te ontwikkelen. 'We gaan samen een Europese oplossing ontwikkelen die we over alle merken uitrollen. En die we uiteindelijk beschikbaar stellen voor andere partners in Europa.' Daarmee is Ahold Delhaize de eerste grote Europese partij die op deze schaal gaat samenwerken. 'Wij zijn daar echt uniek in'.
Desgevraagd zegt Kolk data en transparantie over data serieus te nemen. 'Er gaat geen data naar China, er wordt geen consumenteninformatie opgeslagen, de schapkaartjes zijn zenders. We nemen data en transparantie over data heel erg serieus.'