BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Binnenland

Kaping Schiphol: Piloot maakte vergissing

  • BNR Webredactie
donderdag 7 november 2019, 8:07 Update: donderdag 7 november 2019, 10:11

Groot alarm gisteravond op Schiphol rond half acht. Er zou een kaping gaande zijn in een vliegtuig van Air Europa met de bestemming Madrid. Meerdere hulpdiensten rukten uit en de D-Pier werd tijdelijk afgesloten. Vals alarm bleek uiteindelijk. In de cockpit van het Air Europa-toestel bleek het kapingsalarm per ongeluk geactiveerd.

Kapingsalarm per ongeluk gebruikt

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert aan de TU Delft is gebruik gemaakt van de zogeheten transponder, een apparaat aan boord dat de luchtverkeersleiding laat weten wat het doet. De transponder werkt met codes, de kapingcode is 7500 en de piloot heeft die code gebruikt. 'Het verhaal gaat dat de piloot een stagiair liet zien hoe het werkte'.

'Systeem werkt snel en accuraat'

Terreurdeskundige Glenn Schoen denkt dat het systeem goed en snel gewerkt heeft: 'Het afzetten van de D-pier, de communicatieketen, de inzet van de DSI, de opzet van het nationaal crisiscentrum. Het heeft allemaal snel en accuraat gewerkt.'

Benno Baksteen is oud-piloot en voorzitter van DEGAS, de Nederlandse expertgroep op het gebied luchtvaart en veiligheid. Baksteen is verbaasd: 'Het is heel bijzonder, die code activeert namelijk zodra je hem invoert en die transponder zet je eigenlijk pas aan als je naar de baan gaat en niet als je bij de pier staat. Dit is zo'n basisding, ik kan me haast niet voorstellen dat dit zo gebeurt. Het is ooit tijdens een vlucht gebeurd, toen werd het onmiddellijk hersteld, maar het gebeurt heel weinig, eigenlijk nooit op de grond en aan de gate'. Baksteen denkt dat de transponder misschien nog steeds aanstond van de vorige vlucht.

ANP ROBIN UTRECHT

PolitieSchipholTerrorisme
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Luchtvaartmaatschappijen tegen verplicht schrappen vluchten

CNV: goede hoop op akkoord met Schiphol over werkdruk

Hoekstra: snap frustratie, maar weinig begrip voor opstootjes Schiphol

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit is Lucid van plan in Nederland

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Zijn we te bang voor escalatie?

Tech crash: waarom je NIET je Chinese aandelen moet verkopen

Pandemieterugblik deel 2: De aangepaste OMT-adviezen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden