Binnenland7 nov '19 08:07Aangepast op 7 nov '19 10:11

Kaping Schiphol: Piloot maakte vergissing

Auteur: BNR Webredactie

Groot alarm gisteravond op Schiphol rond half acht. Er zou een kaping gaande zijn in een vliegtuig van Air Europa met de bestemming Madrid. Meerdere hulpdiensten rukten uit en de D-Pier werd tijdelijk afgesloten. Vals alarm bleek uiteindelijk. In de cockpit van het Air Europa-toestel bleek het kapingsalarm per ongeluk geactiveerd.

Kapingsalarm per ongeluk gebruikt

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert aan de TU Delft is gebruik gemaakt van de zogeheten transponder, een apparaat aan boord dat de luchtverkeersleiding laat weten wat het doet. De transponder werkt met codes, de kapingcode is 7500 en de piloot heeft die code gebruikt. 'Het verhaal gaat dat de piloot een stagiair liet zien hoe het werkte'.

'Systeem werkt snel en accuraat'

Terreurdeskundige Glenn Schoen denkt dat het systeem goed en snel gewerkt heeft: 'Het afzetten van de D-pier, de communicatieketen, de inzet van de DSI, de opzet van het nationaal crisiscentrum. Het heeft allemaal snel en accuraat gewerkt.'

Benno Baksteen is oud-piloot en voorzitter van DEGAS, de Nederlandse expertgroep op het gebied luchtvaart en veiligheid. Baksteen is verbaasd: 'Het is heel bijzonder, die code activeert namelijk zodra je hem invoert en die transponder zet je eigenlijk pas aan als je naar de baan gaat en niet als je bij de pier staat. Dit is zo'n basisding, ik kan me haast niet voorstellen dat dit zo gebeurt. Het is ooit tijdens een vlucht gebeurd, toen werd het onmiddellijk hersteld, maar het gebeurt heel weinig, eigenlijk nooit op de grond en aan de gate'. Baksteen denkt dat de transponder misschien nog steeds aanstond van de vorige vlucht.

( ANP ROBIN UTRECHT)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen