Binnenland30 dec '19 17:36Aangepast op 31 dec '19 10:52

Jumbo slaat weer toe in de binnenstad

Auteur: BNR Webredactie

Supermarktketen Jumbo slaat weer toe in de binnenstad, met de overname van zes Ekoplaza- en Marqtwinkels in de Randstad. Eerder werden al zeventien stadswinkels van de Hema ingelijfd. Volgens supermarktdeskundige Paul Moers heeft Jumbo een succesformule maar moeten ze bij de keten uitkijken dat ze door hun grote ambitie geen fouten maken in hun groeistrategie.

Luister ook | Jumbo-CFO: 'We groeien heel hard'

Succesformule

Wat verklaart nu het succes van Jumbo? 'Een hele hoge service tegen een hele lage prijs. Je hoeft niet eindeloos te zoeken naar aanbiedingen. De winkels hebben heel veel aandacht voor vers en zien er prachtig uit', zegt supermarktdeskundige Paul Moers. Daar nog La Place-artikelen en een hele goeie commercial bij en volgens Moers is dat de succesformule van Jumbo.

Gevaren

Maar Moers ziet ook nog enkele gevaren voor de groeistrategie van Jumbo. Grote concurrent Albert Heijn is volgens Moers tot stilstand gekomen door hun grote marktaandeel van 35 procent. Jumbo hijgt AH in de nek met 21 procent marktaandeel. CEO Frits van Eerd wil zo groot worden als Albert Heijn volgens Moers, maar om die groei te bereiken mogen ze geen fouten maken.

'De eerste fout die ik wil noemen is complexiteit in de formule. Extra aanbiedingen en spaarprogramma's zorgen voor stijgende complexiteit en kosten. De tweede is de samenwerking met Hema', zegt Moers. Volgens Moers was Hema ooit een sexy merk, maar is het nu sleets geworden. Hema zou ook vrij slecht zijn met logistiek. 'Het zou heel pijnlijk zijn als je straks net als in de Hema ook in Jumbo-winkels lege schappen zou zien.' Wat Jumbo wel zou moeten doen is kijken naar robotisering om kosten te besparen. Iets waar grote concurrent Albert Heijn nu op focust.

Lees ook I Jumbo-CFO: 'We groeien heel hard'

Gerelateerde artikelen