Dit kan niet anders dan einde opening #LelystadAirport betekenen. Dat zou echt goed nieuws zijn voor omwonenden, onze luchtkwaliteit en het klimaat.https://t.co/2nvJa7b39Z
— Jesse Klaver (@jesseklaver) January 14, 2020
Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstof door de sector groter is dan eerst gedacht. Van de totale stikstofneerslag in Nederland komt 0,7 tot 1,1 procent uit de luchtvaartsector. Maar het beeld dat de luchtvaart een grote vervuiler is op het gebied van stikstof, is dus onterecht, aldus de commissie.
Luister ook | Dick Benschop: 'Schiphol kan wel even zonder groei'
Duidelijk en werkbaar advies van Commissie-Remkes https://t.co/bhwVVgQGmW
— Schiphol (@Schiphol) January 14, 2020
Heel eenduidig is Remkes niet in zijn rapport, zegt politiek verslaggever Laurens Boven. Enerzijds constateert hij dat de uitstoot met 1 procent van het totaal relatief klein is, anderzijds wordt de luchtvaart sterk bevoordeeld ten opzichte van andere sectoren als de landbouw en verkeer. Uiteindelijk is het vooral een verdelingsvraagstuk. 'Als de politiek anders besluit en zegt dat de luchtvaart economisch te belangrijk is om Schiphol op slot te zetten, kan anders worden besloten.'
Als je moet wachten op Benschops technische oplossingen, zoals elektrisch taxiën, schonere vliegtuigen en glijvluchten, zet je Schiphol zeker tien jaar op slot, hoort Laurens Boven ook vanuit de coalitie. 'Uiteindelijk vermoed ik dat de discussie meer zal gaan over lagere uitstoot én perspectief voor de luchtvaart. Om Schiphol een goed netwerk van bestemmingen te laten opbouwen, kan Lelystad even op het tweede plan komen.'
Advies stikstofcommissie-Remkes: luchtvaart mag alleen groeien als stikstofuitstoot daalt https://t.co/06Q58sGLvP pic.twitter.com/5imdPKiX7x
— FD Nieuws (@FD_Nieuws) January 15, 2020
Reacties
Schiphol-topman Dick Benschop spreekt van een 'duidelijk en werkbaar' advies, En ook Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks, is positief over het advies van de commissie Remkes. Voorheen werd volgens haar nooit de hele luchtvaart in kaart gebracht, en nu dus wel. Ook zij acht de kans klein dat Lelystad Airport open gaat. Het kabinet zal heel goed moeten gaan kijken naar concrete plannen.'
Luister ook | Oppositie woedend over mogelijke Schipholgroei
Eigenlijk heeft Schiphol in de loop der jaren een stikstofschuld opgebouwd, meent Kröger. 'Zij zijn sinds 2004 met honderdduizend vliegbewegingen gegroeid, zonder een natuurvergunning voor de stikstofuitstoot die ze al gehad hebben, blijkt. Remkes geeft nog niet een heel helder antwoord op de vraag hoe het met die honderdduizend vliegbewegingen zit, al zegt hij wel dat in kaart gebracht moet worden wat de effecten voor de natuur zijn.'
