Duurzaamheid15 jan '20 08:49Aangepast op 15 jan '20 11:15

Remkes: groei luchtvaart alleen bij afname stikstof

Auteur: BNR Webredactie

De luchtvaart in Nederland kan alleen groeien als de stikstofuitstoot door de sector afneemt. Dat adviseert een commissie onder leiding van VVD-coryfee Johan Remkes. De gewenste groei van Schiphol en het openen van Lelystad Airport zouden dan ook alleen mogelijk zijn als de luchtvaart in zijn geheel minder stikstof uitstoot, oordeelt de adviescommissie. Alle sectoren moeten namelijk 'stikstofruimte' inleveren.

Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstof door de sector groter is dan eerst gedacht. Van de totale stikstofneerslag in Nederland komt 0,7 tot 1,1 procent uit de luchtvaartsector. Maar het beeld dat de luchtvaart een grote vervuiler is op het gebied van stikstof, is dus onterecht, aldus de commissie.

Luister ook | Dick Benschop: 'Schiphol kan wel even zonder groei'

Heel eenduidig is Remkes niet in zijn rapport, zegt politiek verslaggever Laurens Boven. Enerzijds constateert hij dat de uitstoot met 1 procent van het totaal relatief klein is, anderzijds wordt de luchtvaart sterk bevoordeeld ten opzichte van andere sectoren als de landbouw en verkeer. Uiteindelijk is het vooral een verdelingsvraagstuk. 'Als de politiek anders besluit en zegt dat de luchtvaart economisch te belangrijk is om Schiphol op slot te zetten, kan anders worden besloten.'

Als je moet wachten op Benschops technische oplossingen, zoals elektrisch taxiën, schonere vliegtuigen en glijvluchten, zet je Schiphol zeker tien jaar op slot, hoort Laurens Boven ook vanuit de coalitie. 'Uiteindelijk vermoed ik dat de discussie meer zal gaan over lagere uitstoot én perspectief voor de luchtvaart. Om Schiphol een goed netwerk van bestemmingen te laten opbouwen, kan Lelystad even op het tweede plan komen.'

Reacties

Schiphol-topman Dick Benschop spreekt van een 'duidelijk en werkbaar' advies, En ook Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks, is positief over het advies van de commissie Remkes. Voorheen werd volgens haar nooit de hele luchtvaart in kaart gebracht, en nu dus wel. Ook zij acht de kans klein dat Lelystad Airport open gaat. Het kabinet zal heel goed moeten gaan kijken naar concrete plannen.'

Luister ook | Oppositie woedend over mogelijke Schipholgroei

Eigenlijk heeft Schiphol in de loop der jaren een stikstofschuld opgebouwd, meent Kröger. 'Zij zijn sinds 2004 met honderdduizend vliegbewegingen gegroeid, zonder een natuurvergunning voor de stikstofuitstoot die ze al gehad hebben, blijkt. Remkes geeft nog niet een heel helder antwoord op de vraag hoe het met die honderdduizend vliegbewegingen zit, al zegt hij wel dat in kaart gebracht moet worden wat de effecten voor de natuur zijn.'

Luchtopname van de luchthaven Schiphol
Luchtopname van de luchthaven Schiphol (ANP Jerry Lampen)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen