'Zonder financiële hulp haalt Blijdorp einde jaar niet'
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp zit financieel in zwaar weer en start daarom de campagne ‘Ik ben een Blijdorpert’. Blijdorp doet er alles aan om weer wat geld in het laatje te brengen, want je kunt zelfs dieren adopteren. 'Maar dat gat van tien miljoen gaan we natuurlijk nooit goedmaken in 2020', zegt Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp.
Lees ook | Zakelijke tak Blijdorp stelt zich in op coronavirus
10 miljoen besparen
De horeca, de entree en stewarddiensten worden nu gedaan door eigen mensen. Het kantoorpersoneel heeft minder werk door het gebrek aan evenementen en sales en zij worden ingeschakeld op andere plekken. Want er is tien miljoen euro nodig bij de Rotterdamse dierentuin Blijdorp. 'We doen er alles aan, zoals met zo'n publieksactie, om dat gat te dichten. Maar zo'n gat van 10 miljoen gaan we nooit meer dichten in 2020. Dus we moeten ook andere dingen gaan verzinnen om dat gat te dichten. De dierentuin doet nu bijvoorbeeld zoveel mogelijk met eigen mensen in plaats van mensen in te huren', zegt Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp.
Feyenoord
Ondertussen gaan er ook al stemmen op over een samenwerking tussen voetbalclub Feyenoord en dierentuin Blijdorp. 'We hebben natuurlijk al een half jaar op het shirt van Feyenoord gestaan. Maar dat gaat over miljoenencontracten. Feyenoord heeft die miljoenen zelf ook nodig. Een jaar geleden hebben we al gezegd, laten we om de tafel gaan zitten. Twee Rotterdamse iconen die iedereen een warm hart toedraagt. Zeker op momenten dat je onder druk komt te staan zoals nu. Dus het is een heel goed moment om zoiets te initiëren.'