
Beluister ook | Nationale ombudsman: maak regels die mensen begrijpen
Onnodig complex
Volgens Van Zutphen is het grootste probleem 'dat mensen opbellen, een vraag stellen en geen antwoord krijgen. Dat is het punt, mensen vragen contact, willen informatie. Dingen die simpel op te lossen zijn, worden door systemen en diensten moeilijker gemaakt dan het nodig is'.
Beluister ook | Ombudsman Reinier van Zutphen maakt zich zorgen
Niets nieuws onder de zon
Dat is volgens de ombudsman niets nieuws: 'De rapporten buitelen over elkaar heen, en het is tijd dat een aantal mensen het zich gaan aantrekken, dat de Kamer ernaar kijkt en dat de Kamer ook kijkt wat ze er zelf aan kan doen en kritischer naar zichzelf kijkt. De wetten die de Kamer maakt zijn vaak te ingewikkeld, regels moeten zo zijn dat iedereen ze kan begrijpen.'
Maak een begin
Van Zutphen verwacht niet dat zijn aanbevelingen binnen een maand geïmplementeerd worden, maar hij roept op te beginnen met zaken oplossen. 'Je moet ergens beginnen, de overheid moet begripvoller zijn, aan mensen vragen wat ze nodig hebben. En ambtenaren moeten meer speelruimte krijgen om dingen op te lossen.' Van Zutphen vindt dat de overheid vooral te weinig rekening houdt met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Dat zijn er in Nederland zo'n 2,5 miljoen.
Beluister ook | Ombudsman: weg naar schuldsanering te moeilijk