Binnenland26 okt '20 16:25Aangepast op 26 okt '20 17:02

Ombudsman: overheid neemt burger lang niet altijd serieus

Auteur: BNR Webredactie

In een speciale commissie probeert de Tweede Kamer erachter te komen wat er mis gaat bij diensten van de overheid, zoals de Belastingdienst, het UWV en CBR. Vandaag werd de Nationale Ombudsman gehoord door de commissie, en hij gaf aan dat de overheid de burger lang niet altijd serieus neemt. 'Simpele dingen worden moeilijk gemaakt door systemen en diensten', zegt ombudsman Reinier van Zutphen

( ANP Bart Maat)

Beluister ook | Nationale ombudsman: maak regels die mensen begrijpen

Onnodig complex

Volgens Van Zutphen is het grootste probleem 'dat mensen opbellen, een vraag stellen en geen antwoord krijgen. Dat is het punt, mensen vragen contact, willen informatie. Dingen die simpel op te lossen zijn, worden door systemen en diensten moeilijker gemaakt dan het nodig is'.

Beluister ook | Ombudsman Reinier van Zutphen maakt zich zorgen

Niets nieuws onder de zon

Dat is volgens de ombudsman niets nieuws: 'De rapporten buitelen over elkaar heen, en het is tijd dat een aantal mensen het zich gaan aantrekken, dat de Kamer ernaar kijkt en dat de Kamer ook kijkt wat ze er zelf aan kan doen en kritischer naar zichzelf kijkt. De wetten die de Kamer maakt zijn vaak te ingewikkeld, regels moeten zo zijn dat iedereen ze kan begrijpen.'

Maak een begin

Van Zutphen verwacht niet dat zijn aanbevelingen binnen een maand geïmplementeerd worden, maar hij roept op te beginnen met zaken oplossen. 'Je moet ergens beginnen, de overheid moet begripvoller zijn, aan mensen vragen wat ze nodig hebben. En ambtenaren moeten meer speelruimte krijgen om dingen op te lossen.' Van Zutphen vindt dat de overheid vooral te weinig rekening houdt met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Dat zijn er in Nederland zo'n 2,5 miljoen.

Beluister ook | Ombudsman: weg naar schuldsanering te moeilijk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen