Identiteitsfraude
Mensen die bezorgd zijn over hun gegevens kunnen bij de GGD terecht om erachter te komen of hun gegevens verhandeld zijn. Het gaat om veel persoonlijke data zoals BSN-nummers, geboortedata en adresgegevens. Die informatie ligt nu allemaal op straat, zegt Marloes Kolthof, directeur van de Fraudehelpdesk. 'Niet alleen je huissleutel is gestolen, ook je hele sleutelbos en ze weten ook waar je woont. Met die gegevens kan je heel wat doen. Zo kan je bijvoorbeeld banken bellen. Die vragen heel vaak om een aantal gegevens om je identiteit te checken zoals je naam en je geboortedatum. Zo kunnen de dieven leningen of abonnementen afsluiten. Je kan er vanalles mee.' De Fraudehelpdesk raadt bij bezorgdheden aan om aan te kloppen bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en - fouten (CMI).
Luister ook | Politie vindt 600.000 Nederlandse slachtoffers van Emotet-botnet
Thuiswerken
Het is best lastig om je hiertegen te beschermen. 'Eigenlijk moeten organisaties er aan de voorkant mee aan de slag. Die moeten zorgen dat medewerkers goed toegerust worden en er alleen medewerkers bij die gegevens kunnen die ook een VOG hebben afgegeven. Dat schijnt nu ook het probleem te zijn, dat al die mensen nu thuiswerken en die gegevens nu heel makkelijk kunnen doorgeven. Achteraf repareren is heel erg lastig. Het is erg belangrijk om alert te zijn bij verdachte telefoontjes of transacties op je bankafschriften.'
