
Het gaat overigens om een replica van De Arend, de eerste officiële trein in Nederland. Het pronkstuk heeft groot onderhoud van de ketel nodig. Dat kan alleen worden gedaan door de experts in een gespecialiseerde werkplaats in Hoorn. In april 2022 wordt de locomotief weer terugverwacht in het museum in Utrecht.
Peter Paul de Winter, hoofd collecties van het Spoorwegmuseum, is blij dat deze replica van de eerste trein precies vandaag wordt vervoerd. 'Deze trein deed zijn eerste rit toevallig op 20 september 1939 van Amsterdam naar Haarlem. Dus het is ook een feestdag voor de Spoorwegen.'
Onderzoek
De Arend krijgt een '80 jaar nagelonderzoek' in Hoorn. 'Dat is een onderzoek waar ze de klinknagels uit de locomotief halen om te kijken of er scheurtjes in de locomotief zitten. Teveel scheurtjes kan ervoor zorgen dat de ketel gaat ontploffen', zegt De Winter.
Het spoor
Het spoor waar de Arend op reed in 1939, was wel twee meter breed. 'De ingenieurs dachten dat dat de beste oplossing was. De meest stabiele en betrouwbare oplossing', aldus De Wit. De Wit geeft aan dat dit zeker niet handig was, want in Duitsland hadden ze een 'normaal spoor' waardoor je alles op een andere goederentrein moest zetten in Duitsland.
'Toch iets heel wat anders dan een atoomonderzeeër', sluit De Rijk mee af.
Lees ook | Rijden de treinen CO2 neutraal?