Binnenland19 nov '21 12:01

Pas in 2027 nieuwe terreinwagens voor Defensie

Auteur: BNR Webredactie

De Luchtmobiele Brigade moet jaren langer wachten op nieuwe voertuigen. Defensie heeft een contract met Mercedes-Benz voor de aanschaf van 515 voertuigen ontbonden. Volgens het ministerie kan de fabrikant de afspraken niet nakomen. Het project had al flinke vertraging opgelopen.

(Gerard Til / Hollandse Hoogte)

Defensie had veel wensen voor het voertuig. Zo moest het in en onder een helikopter kunnen worden vervoerd. Verder moest het goed beschermd zijn en voldoende lading kunnen dragen. Deze complexe combinatie van factoren bleek volgens Defensie niet haalbaar voor de leverancier.

Het ministerie koos in 2018 voor Mercedes omdat het bod 'tientallen miljoenen' onder dat van andere aanbieders lag. De 12 kN Air Assault-wagens zouden in drie varianten worden geleverd. Als gevechtsvoertuig, als logistiek voertuig en een versie die geschikt is voor het vervoer van gewonden. Ook zou Mercedes-Benz de wagens gaan onderhouden.

Tijdelijke optie

De meeste voertuigen waren bedoeld voor de Luchtmobiele Brigade. Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe wagens kunnen worden gekocht. Intussen wordt gekeken naar een tijdelijke oplossing. Het zal echter niet voor 2027 zijn dat de Luchtmobiele Brigade nieuwe wagens heeft, verwacht het ministerie. De wagens van Mercedes-Benz zouden oorspronkelijk tussen 2021 en 2023 worden geleverd.

Nederlands alternatief

Toen in 2018 werd gekozen voor Mercedes, was ook een Nederlands bedrijf kandidaat voor de levering. Een van de redenen dat destijds niet werd gekozen voor de voertuigen van Defenture uit Tiel, was de prijs. 'Als prijs een belangrijke factor is, dan ga je het daar op verliezen', is Gerard Rond, oprichter van Defenture, duidelijk. 'Maar wij voldoen wel aan alle eisen die gesteld zijn', zegt Rond.

Hoewel het niet onwaarschijnlijk is dat Defensie nu bij Desenture aan zal kloppen, is er op dit moment geen feeststemming bij het bedrijf uit Tiel, benadrukt Rond. 'Het is voor iedereen heel vervelend en dit is ook geen overwinning voor ons, zoals veel mensen denken. Het is vooral een groot verlies voor de mensen op de werkvloer, want die moeten tot 2027 wachten. Dus niemand is hier winnaar.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen