
Ondanks de grote stijging in omzet, verliep vorig jaar niet volledig vlekkeloos voor Jumbo. De distributie en bezorgcapaciteit kon lange tijd de vraag niet aan. Via tien nieuwe bezorghubs is dit probleem opgelost. Daarnaast is Jumbo bezig met voorbereidingen voor de komende tijd.
Luister ook | Ad Schaap (De Beren) over groeien in de coronacrisis
Samenwerking met Gorillas
Jumbo gaat een nieuwe samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas. 'Gorillas gaat Jumbo-producten leveren binnen tien minuten, vertelt CFO van Jumbo Ton van Veen. 'Er ligt een overeenkomst op hoofdlijnen die verder wordt uitgewerkt. De verwachting is dat dit kwartaal de eerste klanten via Gorillas kunnen bestellen.' De klant heeft steeds meer behoefte aan thuisbezorging. Daar hoopt Jumbo in de samenwerking met Gorillas aan te voldoen.
Luister ook | Duncan Hoy (Plus Retail) over de fusie tussen Plus en concurrent Coop
Duurdere boodschappen
Naast de omzetstijging stijgen ook de kosten van Jumbo. De loonstijging met vier procent speelt daarin een belangrijke rol. Een andere factor is de schaarste van grondstoffen. Volgens Van Veen probeert Jumbo het doorberekenen van de kosten in de prijzen van boodschappen zoveel mogelijk te beperken. 'Helemaal voorkomen kun je het nooit.'