Bijna tachtig procent verwacht dat CEO's aan de slag gaan met maatschappelijke uitdagingen. Een CEO moet zorgen voor eerlijke lonen en belastingen, klimaatverandering aanpakken en een inclusieve werkvloer bewerkstelligen. En vooral: luisteren naar de belangrijkste stakeholders: werknemers. Want dat zijn ze sinds de pandemie, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Luister ook | MVO: Vergroening Nederlandse economie verloopt traag
'Luister naar je medewerkers'
Maar pakken deze bedrijfsleiders de handschoen op nu mensen steeds minder vertrouwen in politiek en media? Directeur-bestuurder Maria van der Heijden van MVO Nederland betwijfelt het. 'Onze Nieuwe Economie Index (NEx) laat het niet zien – in 2022 nam deze slechts met 1,3 procentpunt toe. Kijk alleen maar naar onderzoek van Heidrick & Struggles.'
Haar tip: het is belangrijker dan ooit om te luisteren naar de wens van je belangrijkste stakeholders: de medewerkers van je eigen bedrijf. 'Zeker in de nog altijd woedende war on talent. Als je als leider niet werkt aan klimaat, inclusiviteit en gelijkheid, loopt je talent gewoon weg. Dus hoe urgent wil je het hebben? Het enige wat je hoeft te doen is het ongemak op durven zoeken. Jezelf uitspreken. En je gedrag in dienst te stellen van wat steeds meer stakeholders van je vragen.'
Luister ook | Bedrijfsleven houdt weinig rekening met impact op mens en milieu