BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Binnenland

Uitgaves Forum voor Democratie aan internetadvertenties aanzienlijk lager

  • BNR Webredactie
zaterdag 12 maart 2022, 13:42

Forum voor Democratie (FvD) geeft tijdens de huidige campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen aanzienlijk minder geld uit aan internetadvertenties dan in 2021, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Dat blijkt uit een analyse van Google, Instagram en Facebookmoederbedrijf Meta. FVD is op andere manieren online wel erg actief.

Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet tijdens een FvD bijeenkomst in de RAI.
Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet tijdens een FvD bijeenkomst in de RAI.ANP foto // Ramon van Flymen

De partij van Thierry Baudet gaf vorige week zo'n duizend euro uit aan advertenties op Google, YouTube, Facebook en Instagram. Ter vergelijking: tijdens dezelfde week in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen gaf FvD zo'n 24.000 euro uit. In de slotweken van de campagne in 2021 spendeerde de partij zeker meer dan 100.000 euro.

YouTube

Forum geeft weliswaar veel minder uit aan internetreclames dan voorgaande jaren, maar de partij is wel zeer actief op YouTube. De partij plaatst bijna elke dag een nieuwe video. Op het kanaal van Forum is bijvoorbeeld een fragment te zien met Kamerlid Pepijn van Houwelingen waarin hij betoogt dat de oorlog in Oekraïne te vermijden was geweest als de Nederlandse regering de uitslag van het referendum in 2016 had gevolgd. De meerderheid was toen tegen de goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne. De partij is ook actief op Telegram, Facebook, Instagram en Twitter.

Lees ook | Baudet mogelijk berispt om achterhouden neveninkomsten

Forum adverteert online dus weinig, maar dat hoeft zich niet per se te resulteren in een slecht verkiezingsresultaat. De PVV geeft namelijk al jaren weinig geld uit aan onlineadvertenties, maar ontving bij de Tweede Kamerverkiezingen honderdduizenden stemmen. Daarmee werd de partij de grootste oppositiepartij.

Verdubbeling

Afgelopen week gaven alle politieke partijen bij elkaar zo'n 290.000 euro uit aan internetadvertenties, dat is een verdubbeling ten opzichte van een week eerder. Hierbij is gekeken naar uitgaven van landelijke en regionale afdelingen, lokale partijen en kandidaat-raadsleden. CDA gaf veruit het meeste geld uit, namelijk zo'n 63.000 euro. Daarna volgt de VVD met 34.000 euro, de PvdA met 33.000 euro en Volt met 29.000 euro.

Luister ook | Politieke partijen betalen eigen peilingen: 'Harde afspraken met GroenLinks'

De genoemde bedragen betreffen een schatting. Facebook noemt namelijk geen specifieke bedragen als een adverteerder minder dan 100 euro in een week heeft uitgegeven. In zo'n geval is het uitgegeven bedrag op vijftig euro ingeschat.

Forum voor DemocratieThierry Baudet
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Toekomst van Oekraïne| Patrick Bolder

Oekraïne-update maandag, dag 89

Honden en grote gezinnen beter voor de darmen

Geen regels voor juicekanelen nodig

Wat heb je aan een vastgoednetwerk?

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden