Binnenland23 apr '22 10:43Aangepast op 23 apr '22 14:21

Enorme drukte op Schiphol: 'Wilde staking' voorbij

Auteurs: BNR Webredactie en ANP

Een 'wilde staking' zorgde zaterdagochtend voor enorme chaos op Schiphol. Grondpersoneel van KLM dat onder andere verantwoordelijk is voor het laden en lossen van bagage staakte vanwege grote onvrede over hun arbeidsvoorwaarden. Door de drukte zijn zeker tientallen vluchten geannuleerd. Het FNV meldt dat de staking, mede met het oog op de veiligheid, weer voorbij is. Ook de afritten van de A4 bij Schiphol zijn weer open, meldt Rijkswaterstaat.

Reizigers staan buiten in de rij bij een vertrekhal van Schiphol.
Reizigers staan buiten in de rij bij een vertrekhal van Schiphol. (ANP / ANP)

Op Schiphol werd zaterdag grote drukte verwacht vanwege de start van de meivakantie. Daardoor zou op de luchthaven al sprake zijn van langere wachttijden. Vliegtuigen en partners van KLM die zaterdag op Schiphol landen, zoals Delta en Air France, zouden ook niet door het personeel zijn uitgeladen.

Viggo

Een wilde staking is een staking die niet door de vakbond is georganiseerd. Aanleiding voor de staking is volgens FNV de aankondiging van KLM waarbij een deel van de werkzaamheden van het personeel uitbesteed zal worden aan Viggo, een onafhankelijk afhandelingsbedrijf. Dit vanwege personeelstekorten. Werknemers zouden dit onlangs te horen hebben gekregen.

De staking is volgens FNV zaterdagochtend om 06.00 uur begonnen. De KLM-werknemers zouden een gesprek eisen met operationeel directeur René de Groot van de luchtvaartmaatschappij. Rond 12:20 uur was het FNV bereid te bemiddelen en werd met het oog op de veiligheid de staking beëindigd.

Slechte arbeidsvoorwaarden

FNV stelt dat de personeelstekorten volgens werknemers vooral veroorzaakt worden door de slechte arbeidsvoorwaarden, zoals een laag loon en louter flexibele contacten. Leden van FNV zouden daar bij de vakbond al eerder over hebben geklaagd. Werknemers zouden volgens de bond 'zeer duidelijk' aan hebben gegeven de enorme werkdruk niet meer te zullen accepteren. KLM kan de impact van de acties van het grondpersoneel nog niet precies inschatten. Volgens een woordvoerster wordt daar naar gekeken.

'Verre consequenties'

De werkonderbreking van KLM-medewerkers op Schiphol heeft verregaande consequenties voor klanten en voor collega's bij de maatschappij. Dat zegt KLM in een reactie op de staking door personeel. René de Groot, operationeel directeur van KLM, is ondertussen in gesprek met de stakers. Een andere afhandelaar is gevraagd tijdelijk het werk over te nemen.

KLM zegt in een verklaring de hoge werkdruk te erkennen. De maatschappij doet er alles aan om de tekorten op te lossen en de werkdruk te verlagen. 'Daarbij zetten we alle maatregelen in die mogelijk zijn', zo klinkt het. De inhuur van een andere afhandelaar op Schiphol is er daar een van.

Gerelateerde artikelen