Binnenland3 mei '22 07:20Aangepast op 3 mei '22 09:23

Reisbranche bang voor Schiphol-chaos in zomervakantie: 'Snelle oplossing is er niet'

Auteur: BNR Webredactie

Reisbrancheorganisatie ANVR wil zo snel mogelijk met Schiphol om de tafel om te praten over de problemen. De organisatie wil weten hoe de zomervakantie wél vlekkeloos kan verlopen.

Schiphol kampt al weken met enorme drukte, vanwege personeelsproblemen op de luchthaven. De personeelscrisis op Schiphol is onder meer een gevolg van de coronapandemie. Omdat er twee jaar lang bijna niet werd gevlogen was veel personeel overbodig. Ook onderbetaalde arbeidskrachten zorgen ervoor dat de wachttijden voor reizigers langer worden. 'Dramatisch' en 'slecht voor het imago van Schiphol', ziet Frank Oostdam, de voorzitter van de ANVR, de reisbranche-vereniging. 'Ik vrees dat er op korte termijn geen oplossing is', denkt de voorzitter.

Ook Oostdam ziet dat Schiphol met een personeelsgebrek kampt. 'Schiphol is een platform van een groot aantal activiteiten zoals de marechaussee, bagage-afhandeling en grondpersoneel. Over de hele linie is er gebrek aan personeel.' Oostdam ziet vooral een slechte planning van de luchthaven zelf. 'Ze hadden dit van te voren kunnen zien aankomen. In januari wisten we al dat er een groot aantal mensen op vakantie wilden. Maar boos zijn alleen is niet productief', weet ook Oostdam.

Lees ook | Luchtvaartbranche om tafel met Schiphol over miljoenenschade

De reissector wil, net zoals de luchtvaartbranche, om tafel met Schiphol om te kijken naar oplossingen. De brancheorganisatie voor in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, Barin, gaat dinsdag al in gesprek met Schiphol. De maatschappijen willen de schade verhalen vanwege annuleringen door de chaos op de luchthaven.

Lelystad

Een veelgehoord (VVD-)standpunt: open vliegveld Lelystad. Dat komt nu te laat, denkt de voorzitter van de reisbranche. 'Als je drie jaar geleden Lelystad had geopend, dan zaten we nu niet in deze situatie. Maar nu openen schiet niet op, want dan heb je het personeel nog steeds niet.'

Lees ook | 'Personeelstekort is een direct gevolg van wens over zo groot mogelijk Schiphol'

Nog meer vluchten cancelen om de drukte beheersbaar te houden, zoals de afgelopen weken gebeurde, wil Oostdam niet. 'Dat leidt tot hele hoge kosten en die zullen op Schiphol verhaald worden.' Oostdam maak zich dan ook zorgen over de zomervakantie. 'Een snelle oplossing is er niet, waardoor ik me een beetje zorgen begin te maken over de zomervakantie.'

Sociaal beleid

Oostdam wil dan ook dat er gekeken gaat worden naar de lonen. 'We hebben het veel over duurzaamheid, maar duurzaamheid is ook een goed sociaal beleid voeren. Iedereen moet een passend loon krijgen bij de zwaarte van hun arbeid. Of het bij meer loon geven meteen leidt tot meer personeel, dat weet ik niet. Maar het kan wel een aardig middel zijn', denkt de voorzitter, die dit ook niet als een snelle oplossing ziet. 'Die mensen moeten ook opgeleid worden, daar gaan nog weken en maanden aan voorbij.'

Gerelateerde artikelen