Binnenland27 mei '22 16:49

Luchtvaartmaatschappijen tegen verplicht schrappen vluchten

Auteurs: BNR Webredactie en ANP

Luchtvaartmaatschappijen zijn er nogmaals hardnekkig tegen het opnieuw eventueel verplicht moeten schrappen van vluchten door de drukte op Schiphol. Dat zegt Marnix Fruitema, voorzitter van brancheorganisatie voor maatschappijen Barin. Schrappen van vluchten zou 'een uiterste middel' zijn, maar de mogelijkheid staat in het door Schiphol gepresenteerde actieplan om de drukte tegen te gaan.

'De passagiers staan te trappelen om weer op pad te gaan, om te vliegen', zegt Fruitema tegen BNR. 'Of dat nou voor een zakelijke reis is of voor vakantie.' Het verplicht annuleren van vluchten heeft op deze mensen een grote impact, stelt hij. 'Dat geldt natuurlijk ook voor de luchtvaartmaatschappijen zelf, die hebben net twee dramatische jaren achter de rug en komen in een periode van voorzichtig herstel.'

'Goed vertrouwen'

Op basis van het totale actieplan van Schiphol, zoals het gepresenteerd is, heeft Fruitema vertrouwen dat het niet nodig is om vluchten verplicht te annuleren. 'Ik ben voorzichtig optimistisch.' Wel zegt hij dat de organisatie 'als een bok op de haverkist blijft zitten' om de situatie in de gaten te houden. 'De chaos op Schiphol is extreem en onacceptabel.'

De voorzitter zegt 'goed vertrouwen' te hebben in het actieplan, waar onder andere in staat dat vluchten verplaatst zullen worden naar regionale luchthavens. 'Alle kleine beetjes helpen.' Verplaatsing betekent volgens hem ook geen grote inkomstenverliezen voor maatschappijen.

Lees ook | CNV: goede hoop op akkoord met Schiphol over werkdruk

Ook beperkt Schiphol de komende tijd het opnieuw uitgeven van slots. Dat betekent dat de rechten voor vluchten niet zomaar aan andere maatschappijen worden gegeven als zij er geen gebruik van maken. Dat moet minder vluchten opleveren. Volgens Fruitema zijn er altijd wel redenen om vluchten te annuleren en kampen maatschappijen zelf ook met personeelstekort en ziekteverzuim.

Annuleren en verplaatsen

Reisorganisatie TUI laat weten dat het teruggeven van slots 'een teleurstelling' zou zijn voor veel vakantiegangers en 'niet de primaire oplossing' is. Corendon zegt dat vluchten verminderen 'heel lastig is', omdat de meeste vakanties voor het hoogseizoen al zijn verkocht. Verplaatsen is ook een probleem, omdat zowel de vliegtuigen als bemanning op Schiphol zitten en 'de enige andere regionale luchthaven, Rotterdam, geen grote aantallen vluchten over kan nemen'. KLM wil dat er 'eerst wordt gewerkt aan andere effectievere opties dan annuleren, met spreiding van vluchten en gebruikmaking van andere luchthavens als belangrijkste'.

Vakbonden

Vakbonden FNV en CNV voeren maandag een apart gesprek met de luchthaven over personeelstekort en werkdruk, waardoor de laatste weken lange rijen en wachttijden zijn ontstaan. Op de agenda staat onder andere de door Schiphol aangekondigde banenmarkt om meer personeel te werven. Die staat voor 11 juni gepland.

Lees ook | Hoekstra: snap frustratie, maar weinig begrip voor opstootjes Schiphol

Fruitema, die zegt 'meer achtergrond' te willen over het banenplan, vindt dat laat. 'Schiphol moet wat doen aan het managen van de perceptie bij het publiek.'

Gerelateerde artikelen