Binnenland3 jun '22 13:02

'Opties voor Maastricht Airport gaan van het ene uiterste naar het andere'

Auteur: Bram van Eijndhoven

De Provinciale Staten van de provincie Limburg nemen vandaag een besluit over Maastricht Aachen Airport. Er liggen vier opties op tafel, waarvan één sluiting van het vliegveld is en een ander uitbreiding van een baan. 'Het gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste', zegt luchtvaartexpert Joris Melkert.

'Het ene uiterste is: er is ruimte om te groeien in de vergunning die er nu ligt, dus de hele groei vol maken zou een scenario zijn', legt Melkert uit. 'Een tweede scenario zou zijn min of meer op hetzelfde als nu te zitten. Een derde scenario is een wat meer innovatief en duurzaam scenario, waarbij meer ingezet gaat worden op kleinere elektrische vliegtuigen. Dat is meer voor de lange termijn, want die vliegtuigen zijn er nog niet.'

En dan is er nog een extreem scenario, ziet de luchtvaartdeskundige. 'En het vierde scenario is het meest radicale, want dat is het sluiten van het vliegveld. Bewoners in de buurt hebben bedacht om er dan een mooi park van te maken.'

Conflicterende belangen

De meningen lopen volgens Melkert flink uiteen over hoe belangrijk het is dat Maastricht Aachen Airport open blijft. 'Het is een hele kleine luchthaven, zeker als je hem naast Schiphol zet. Weinig passagiersvervoer, maar wel veel meer vrachtvervoer. Het is de tweede vrachtluchthaven van Nederland, maar het vervoert ongeveer tien procent van wat Schiphol doet. De bewoners willen de luchthaven weg, want het geeft veel overlast. Anderen zeggen dat de luchthaven belangrijk is en open moet blijven, dus er zijn conflicterende belangen.'

Voor PVV-Kamerlid Dion Graus is sluiting van het vliegveld een 'no-go'. 'Nu hangt het van het Limburgs parlement af, en ik maak me er grote zorgen over. Wij zetten ons als Limburgse Kamerleden in Den Haag voor het vliegveld in, en het lijkt alsof het allemaal langs ze gaat.'

Graus is ervan overtuigd dat het kleine vliegveld van groot belang is voor het regionale vakantieverkeer. 'Maar de rol van nationale betekenis voor het vrachtverkeer is nog veel belangrijker. Schiphol zal ontlast moeten worden, en de enige overflow van vrachtverkeer kan naar Maastricht Aachen Airport.' De overlast voor omwonenden zal in de loop der jaren afnemen, verwacht hij. 'Vliegtuigen worden steeds stiller en zuiniger, en ze zijn aan het experimenteren met elektrisch vliegen. Bovendien gaan we nog meer doen aan isolatie van huizen en dat soort zaken, dus er wordt aan gewerkt om de overlast voor mensen te beperken.'

Onderhoud

Melkert verwacht niet dat het vliegveld zal sluiten. 'Er is een voorvergadering geweest in de provincie, en daar leek het te gaan richting openhouden met enkele aanpassingen en voorwaarden.' Openblijven betekent wel dat er een flinke som geld nodig is. 'Het vliegveld is verlieslatend, en om stappen te maken zou er groot onderhoud moeten gebeuren aan de baan. De vraag is wie dat gaat betalen, maar minister Harbers zegt: ik niet. Er zit ook nog een mogelijke samenwerking met Schiphol in, maar die willen ook dat alles eerst op orde is voordat ze daar aan beginnen. Dus daar verwacht ik op de korte termijn ook niet zoveel van.'

Lees ook | We reizen meer met het vliegtuig, 'maar nog niet terug op pre-coronaniveau'

Graus ziet dat anders. 'Minister Harbers is niet bereid om direct de beurs te trekken, maar Schiphol kunnen wel iets doen. Die hebben het vliegveld het hardste nodig.' Voor het nodige onderhoud zal volgens Graus de provincie de beurs moeten trekken, 'maar ook de Staat, en ook Schiphol'. 'Dat gaat gewoon gebeuren, want Schiphol kan niet zonder Maastricht Aachen Airport.'

Gerelateerde artikelen