Binnenland8 jun '22 16:44

Chaos op Schiphol leidt tot miljoenenclaim

Auteur: Remy Kock

Het was afgelopen weekend opnieuw raak: chaos op Schiphol. En door die chaos claimen reizigers nu massaal hun geld terug voor vertraagde of geannuleerde vluchten. Het pinksterweekend was bij Aviclaim zelfs nóg drukker dan de meivakantie, zo zegt Aviclaim-oprichter Remco Kuilman.

(ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht)

In totaal worden er momenteel zes keer zoveel claims behandeld als in de coronacrisis, vertelt hij. 'En het gaat nog nét met de hoeveelheid personeel die we hebben', zegt hij met een lach. 'Gelukkig zijn we goed georganiseerd en geautomatiseerd. Ik denk dat we sinds begin juni al 1500 claims aangemeld hebben en in behandeling genomen.'

Lees ook | Schiphol probeert gestrande reizigers zondag weer op weg te helpen

Al die claims tezamen komen tot een vrij royaal bedrag, zo stelt Kuilman. 'De gemiddelde claim komt uit op rond de 880 euro, dus reken maar uit. We hebben het hier ongeveer over 1,2 miljoen euro, uit mijn hoofd.' Twintig procent van die claims wordt bij KLM neergelegd: 'Dat is eigenlijk sinds het begin van de meivakantie de trend. Transavia, Ryanair en EasyJet volgen op gepaste afstand.'

Alles claimen?

Maar, in hoeverre mogen consumenten de vluchten claimen? Volgens Kuilman is daar een duidelijke scheidingslijn in te ontdekken. 'Als je zélf je vlucht mist omdat je bijvoorbeeld niet op tijd door de douane bent gekomen, heb je géén recht op compensatie. Ook niet op teruggave van je ticket. Maar, wat we dus nu heel veel zien, is dat luchtvaartmaatschappijen eigenlijk te weinig personeel hebben om hun vluchten uit te voeren. Dan wordt het een ander verhaal.'

Lees ook | KLM annuleert dagelijks 50 vluchten in pinksterweekend

Zo besloot KLM afgelopen weekend een vijftigtal vluchten te annuleren. Een keuze van de maatschappij, en dus is er compensatie te halen aldus Kuilman. 'Net als dat KLM ervoor koos om toestellen leeg terug te laten keren. In zulke gevallen heb je gewoon recht op een schadevergoeding. Náást dat alle onkosten moeten vergoed.'

Kuilman denkt tevens het volledige bedrag van 1,2 miljoen succesvol te kunnen claimen. 'We verwachten dat het volledig te claimen is, en dat het de hele zomer nog wel door zal gaan', concludeert hij.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen