Binnenland9 jun '22 19:10

10 miljoen euro per jaar om ondernemers weerbaar maken tegen georganiseerde misdaad

Auteur: BNR Webredactie

Minister Yesilgöz van Justitie stelt jaarlijks tien miljoen euro beschikbaar aan ondernemers voor de bestrijding van ondermijning. Het geld moet hen helpen om zich te weren tegen criminelen die de bovenwereld willen binnendringen. 'Sommige ondernemers denken onterecht dat het een ver-van-het-bed-show is.'

(ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media)

Drugsbendes zoeken voortdurend wegen om geld wit te wassen of illegale praktijken uit te voeren, stelt de minister. Zo zijn criminelen op zoek naar boerenschuren voor drugslabs en proberen ze havenpersoneel om te kopen om drugs door te laten. Yesilgöz wil ondernemers bewuster maken van de gevaren van ondermijnende criminaliteit.

'In tal van branches zie je dat de drugsmaffia probeert binnen te dringen', zegt misdaadjournalist Koen Voskuil van RTL Nieuws. 'Soms krijgen ondernemers er flink wat geld voor, maar het kan ook gebeuren dat criminelen stevige druk uitoefenen.'

Afpersing en aanslagen

Zo kregen medewerkers van fruittransportbedrijf De Groot in het Gelderse Hedel te maken met afpersing, bedreigingen en aanslagen, nadat er melding werd gemaakt bij de politie toen er tussen het fruit een partij cocaïne werd aangetroffen. Voskuil: 'De drugsmaffia in Nederland is enorm groot. Nederland is een belangrijke schakel in de internationale drugshandel. We strijden hier echt tegen een miljardenbusiness.'

In die wetenschap deed de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb de jaarlijkse extra investering van tien miljoen euro af als 'peanuts'. Het geld gaat naar de tien Platforms Veilig Ondernemen ((PVO's). Voorzitter Anton Jansen is blij dat er 'eindelijk' structureel geld wordt vrijgemaakt om ondernemers weerbaarder te maken tegen de georganiseerde criminaliteit.

Awareness creëren

'Het geld wordt voornamelijk besteed aan de preventiezijde om ondernemers bewust te maken van de risico's die zij lopen. Sommige ondernemers denken onterecht dat het een ver-van-het-bed-show is. Wij hopen bijvoorbeeld door middel van voorlichting meer awareness te creëren. Als je een aanbod krijgt dat te mooi is om waar te zijn, kun je ervan uitgaan dat het een ondermijnend karakter heeft.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen