Binnenland16 jun '22 16:34Aangepast op 16 jun '22 17:03

Donkere wolken boven Schiphol: kabinet dwingt vliegveld tot krimpen

Auteur: BNR Webredactie

Het kabinet gaat het mes zetten in Schiphol. De luchthaven moet zeker 10 procent krimpen, zo bevestigen bronnen in Den Haag aan BNR, na berichtgeving van de Telegraaf. Het kabinet heeft dit besloten vanwege de de geluidsoverlast die Schiphol veroorzaakt bij omwonenden.

Het is niet de eerste klap die Schiphol op moet vangen. Eerder op donderdag werd al bekend dat Schiphol deze zomer tienduizenden reizigers moet weren, om zo de drukte aan te kunnen vanwege het personeelstekort. Voor de langere termijn moet Schiphol nu ook krimpen van het kabinet. Op dit moment gaan er jaarlijks nog 500.000 vluchten van en naar Schiphol. De gedwongen krimp betekent dus dat er zeker 50.000 vluchten geschrapt moeten worden. Volgens de Telegraaf kan het zelfs zijn dat Schiphol tot wel 420.000 vluchten moet krimpen op jaarbasis. 'Verrassend is dat dit te maken heeft met geluidsoverlast', zegt politiek verslaggever Sophie van Leeuwen. 'Bewoners hebben een zaak aangespannen en het kabinet voelt zich nu gedwongen om Schiphol te laten krimpen, vanwege aanhoudende geluidsoverlast, die steeds erger is geworden.'

Lees ook | Minister eist van Schiphol en vliegbranche duidelijkheid voor reizigers

Welke vluchten geschrapt gaan worden, is nog niet bekend. 'Harbers, de minister van Infrastructuur, moet dit nog uitwerken. Er moet dan gesproken worden over welke vluchten er geschrapt moeten worden. Gaan het de korte afstandsvluchten, de nachtvluchten of is er een slimmere manier zodat iedereen er wat aan heeft?', legt Van Leeuwen uit.

'Niet fijn'

Voor reisbranchevereniging ANVR is de problematiek op Schiphol een hard gelag. De branche sleept de luchthaven al voor de rechter vanwege alle vluchten die in de zomer geschrapt moeten worden. Nu Schiphol ook nog eens moet krimpen, wordt de reisbranche opnieuw geraakt. 'Het is niet fijn en we zijn er ook niet blij mee', zo reageert Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. 'Natuurlijk moet vliegen stiller en zuiniger, dat gaat ook wel gebeuren. We kwamen met bewonersgroepen al uit op 500.000 vluchten in de luchtvaartnota, dat het nu tien procent minder moet, daar zijn we niet blij mee', zo zegt Oostdam.

Zodra er vluchten geschrapt gaan worden, moet er volgens Oostdam gekeken worden naar de 'toevoeging' die een vlucht heeft. 'Een vakantievlucht draagt meer bij dan een zakelijke vlucht. Vakantievluchten zitten namelijk voller en vliegen met minder vervuilende vliegtuigen', zo stelt Oostdam. Onduidelijk is nog vanaf wanneer Schiphol het mes moet gaan zetten in hun vluchten.

Gerelateerde artikelen