
Het bezorgt de supermarkten kopzorgen, ziet ook lector Citylogistiek Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam. 'Vrachtwagens kunnen niet rijden, aanvoer komt niet, en personeel heeft niets te doen. En wanneer de blokkades de volgende dag zijn opgeheven, moet iedereen dubbel zo hard werken. Het is heel vervelend voor de supermarkten.'
Volgens Ploos van Amstel hebben de supermarkten wel degelijk noodplannen klaarliggen, maar is deze situatie moeilijk te bestrijden. 'Er zijn bijvoorbeeld plannen voor wanneer een distributiecentrum uitvalt, of als het gaat sneeuwen. Maar ook bof bij een zogeheten barbecue-alarm. Dan komen er extra koelvrachtwagens met bier, vers en salades. Daar kunnen ze zich op voorbereiden in één à twee dagen.'
Ademhalen
Nu de blokkades voorlopig opgeheven zijn, kunnen de supermarkten even rustig ademhalen. 'Nu kunnen ze bij de distributiecentra meteen aan het werk. Ze moeten nu prioriteit geven aan de producten die het snelst binnen moeten zijn, zoals bijvoorbeeld bananen en yoghurt.' Mocht dit niet lukken, dan is er voor de consument nog altijd een uitweg. 'Lokale winkels, de groenteboer en de markt vormen een escape. Onhandig voor de klant, maar die kan zich snel aanpassen.'
En dat aanpassen is extra zuur voor de supermarkten, die volgens Ploos van Amstel kind van de rekening worden. 'De kosten kunnen ze niet verhalen op de boeren, want wie heeft er precies geblokkeerd, en wie begon? Dat is een lastig juridisch parket.' Bang voor doorberekening in de prijs door supermarkten is de lector echter niet. 'Door de recessie en inflatie kunnen supermarkten het niet maken om de prijzen op te drijven. Doen ze dat wel, stapt de consument over op een andere supermarkt.'