Binnenland29 jul '22 09:08

Air-France KLM boekt weer winst

Auteur: Bram van Eijndhoven

Voor het eerst sinds de coronacrisis heeft Air-France KLM weer winst geboekt. Uit de zojuist gepubliceerde resultaten blijkt dat de luchtvaartgroep in het afgelopen kwartaal een winst van 324 miljoen euro heeft behaald. Een groot deel van de winst kwam van KLM, zo'n 262 mljoen euro.

'We hebben een hele lastige zomer voor onze klanten, die staan heel lang in de rij voor security', zegt de nieuwe CEO van KLM Marjan Rintel over de chaos op de vliegvelden van de laatste tijd. 'Als er dan ook nog een probleem in de bagagekelder bijkomt, dan kan je wel zeggen dat het een hele vervelende situatie is om op reis te gaan. We doen er alles aan om dat iedere dag beter te laten zijn, maar onze medewerkers en onze klanten hebben van deze situatie heel veel last.'

Rust en stabiliteit

Ondanks de problemen op de vliegvelden heeft Air-France KLM een prima tweede kwartaal gedraaid. 'We zijn blij dat we weer zien dat mensen graag op vakantie gaan en dat ook zakelijke reizigers weer gaan vliegen', aldus Rintel. 'We nemen maatregelen om weer rust en stabiliteit te krijgen, dat is onze eerste prioriteit. Daarvoor hebben we ook al veel maatregelen genomen: versneld personeel aannemen, maar ook het schrappen van vluchten deze zomer zodat iedereen de service kan krijgen die hij verwacht, namelijk dat je ook kan vliegen en vertrekken als je een ticket koopt. En dat zetten we door naar het derde kwartaal.'

Lees ook | Aantal claims bij luchtvaartmaatschappijen loopt op

In september zal de luchtvaartgroep volgens Rintel opnieuw bekijken of het nog nodig is om vluchten te schrappen. 'We doen nu in ieder geval deze zomer, daarvoor is rust en stabiliteit belangrijk, en daar zijn alle maatregelen voor nu voor genomen.' KLM heeft tientallen miljoenen uitgetrokken voor de compensatie van reizigers die niet, of te laat kunnen vliegen. 'Dat is de prijs die je daarvoor betaalt.'

Kosten verhalen

De schade door de chaos op de vliegvelden bedraagt voor KLM tientallen miljoenen, aldus Rintel. EasyJet gaf eerder aan die kosten op de vliegvelden te willen verhalen, maar daar geeft Rintel nu geen prioriteit aan. 'Ik ga eerst proberen de rust en stabiliteit deze zomer terug te laten keren. Natuurlijk beraden we ons op wat we gaan doen, maar eerst moet het proces op orde. Het is nu belangrijk dat iedereen van zijn vakantie kan genieten.'

Lees ook | 'Kabinet moet goedkeuring Brussel krijgen voor krimp Schiphol'

Hoewel KLM het afgelopen kwartaal een stuk beter presteerde dan Air France, wil Rintel van een eventuele ontvlechting van de twee onderdelen niets weten. 'Wij zijn gewoon heel erg blij met het herstel, zowel van KLM als van Air France in het tweede kwartaal. Ik geloof heel erg in de kracht van de groep en in samen de verbindingen leggen.'

Vliegbewegingen

Deze week liet het kabinet weten het aantal vliegbewegingen op Schiphol stevig te willen verminderen. In 2023 mag de luchthaven nog maximaal 440.000 vluchten per jaar verwerken. Vooral het aantal overstappende reizigers moet daarvoor worden teruggedrongen, wat grote gevolgen kan hebben voor de hub-functie van de luchthaven. 'Die uitspraken hebben ons enorm overvallen', zegt Rintel. 'Het kabinet heeft aangegeven dat ze de hub-functie steunen omdat het belangrijk is voor ons vestigingsklimaat. Daar hou ik me even aan vast. Vervolgens gaan we ons beraden waar die 440.000 bewegingen op zijn gebaseerd, want wij herkennen het niet. En we gaan nu in kaart brengen wat het betekent en wat de consequenties zijn.'

KLM-AirFrance vliegtuig aan de gate op Schiphol Airport. Credit ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg
KLM-AirFrance vliegtuig aan de gate op Schiphol Airport. Credit ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg (Harold Versteeg | Hollandse Hoogte / ANP)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen