Binnenland4 aug '22 18:15

'Tachtig procent van bedrijven heeft lhbti-beleid'

Auteur: BNR Webredactie

Bedrijven krijgen vaak kritiek te verduren voor 'pinkwashing', door bijvoorbeeld wel inclusieve reclamecampagnes te voeren, maar geen actief beleid er op te voeren. Toch voeren veel bedrijven het hele jaar door wel actief lhbti-beleid, zo stelt Michel Kolman, enior vice-president bij wetenschappelijk uitgever Elsevier en co-voorzitter van stichting Workplace Pride. 'Kijk bijvoorbeeld naar de sponsors van Amsterdam Pride: tachtig procent heeft een robuust en actief beleid voor lhbti'ers op de werkvloer.'

Dat beleid bestaat dan onder andere uit organisatiemogelijkheden, maar ook personeelsbeleid. 'De top staat er achter, lhbti'ers die zich willen organiseren en pride-groepen willen, worden ondersteund.' Het personeelsbeleid wat op een inclusieve manier ingericht wordt ziet er als volgt uit. 'Je probeert dan in de loop der jaren, want het duurt langer, een werkklimaat te creëren dat echt inclusief is, waar iedereen zichzelf kan zijn. Dat moet ook ondersteund worden als je in transitie zit en je transitieverlof wil. Je moet dan ook de steun hebben van de top, van de ceo, die meedoet als er iets georganiseerd wordt en zich ook uitspreekt dat het zo hoort en dat je een inclusief bedrijf hebt.'

Bedrijven krijgen vaak kritiek te verduren voor 'pinkwashing', door bijvoorbeeld wel inclusieve reclamecampagnes te voeren, maar geen actief beleid er op te voeren.
Bedrijven krijgen vaak kritiek te verduren voor 'pinkwashing', door bijvoorbeeld wel inclusieve reclamecampagnes te voeren, maar geen actief beleid er op te voeren. (ANP / Sabine Joosten)

Bedrijven moeten het dus niet alleen laten bij het meevaren over de Amsterdamse grachten tijdens de Amsterdam Pride. 'Het gaat erom dat je en inclusief werkklimaat wil creëren en dat doe je het hele jaar door.'

Toch doet twintig procent van de bedrijven die de Pride sponsort nog niet aan een actief lhbti-beleid. Pinkwashing dus. 'Bedrijven willen zich wel goed inzetten, vanuit intrinsieke intenties. Veel beursgenoteerde bedrijven moeten compliant zijn en krijgen voorschriften', legt Dick van der Lecq, directeur van reclamebureau DDB Unlimited, uit. Hij ziet dat er in de advertentiemarkt steeds meer geld uitgegeven wordt voor reclames omtrent dit thema.

Uber

Daar zitten ook bedrijven tussen die zelf geen actief lhbti-beleid voeren. Eerder gebeurde dit onder andere bij taxibedrijf Uber. 'Dat bedrijf hangt elk jaar de vlag uit, maar er gebeuren nog steeds vervelende dingen door taxi-chauffeurs die bijvoorbeeld dragqueens of zoenende mannen weigeren. Het kan niet zo zijn dat je dan wel meedoet met dit soort activiteiten en je je niet ongelooflijk sterk maakt om dit op te lossen, want dit gebeurt jaar-op-jaar', ziet Van der Lecq.

Kolman heeft ook een ander Nederlands voorbeeld. 'Vorig jaar wilde een groot congrescentrum in Amsterdam Zuid graag alle Pride-vlaggen uithangen. Toen vroegen we hen of de Pride-walk op hun parkeerterrein kon starten, maar dat mocht alleen als er 5.000 euro werd betaald. Uiteindelijk is dat niet gebeurd. Dat is dubbelzinnig en zo kan het niet.'

Gerelateerde artikelen