Binnenland29 aug '22 14:43

Lege schappen dreigen als supermarkten er met fabrikanten niet uitkomen

Auteur: Joëlle Baelde

Er dreigen lege schappen te komen in supermarkten als gevolg van stroeve prijsonderhandelingen. De jaarlijkse onderhandelingen starten normaliter in september. Dan is er in november een akkoord voor het volgende jaar. Maar nu komen leveranciers – vanwege de onzekerheid – drie keer per jaar opnieuw aankloppen om de tarieven aan te passen.

'De oorlog in Oekraïne, hoge inflatie en stijging van transportkosten: het komt nu allemaal bij elkaar en dat is niet eerder vertoond', aldus hoogleraar Marketing Kitty Koelemeijer aan de Nyenrode Business Universiteit.

Lege schappen dreigen als supermarkten er met fabrikanten niet uitkomen.
Lege schappen dreigen als supermarkten er met fabrikanten niet uitkomen. (ANP / Robin Utrecht)

Pauze

Dit spel tussen supermarkten en leveranciers gaat er volgens Koelemeijer elk jaar 'best fel' aan toe. 'Supermarkten geven alle prijsvoordelen, die ze door betere inkoopvoorwaarden kunnen behalen, door aan hun klanten. Maar ze hebben een relatief kleine marge, waardoor het heel moeilijk is om daarop toe te geven. Leveranciers vinden echter dat het, met alle onzekerheid en prijsstijgingen, zo ook niet langer kan. En dan zegt een van beiden, dan maar niet dit jaar. Met als gevolg een pauze tot het machtsevenwicht weer is hersteld.'

Kleine merken

Ze vervolgt: ‘Het kan heel pijnlijk zijn. Supermarkten hebben er geen baat bij als kleinere leveranciers omvallen. Ze willen ook een gestage toevoer en hebben een partnership. Maar soms gebeurt dit en dan is een van de twee de dupe. Kleine leveranciers lopen hierbij veel risico, ook omdat ze geen sterk A-merk hebben. Supermarkten kunnen moeilijk hele grote merken, die bijvoorbeeld worden aangeboden door Nestlé, uit de schappen halen, maar de kleinere merken wel.’

Lees ook | Inflatie zorgt voor omzetstijging bij winkels, ondanks minder verkopen

Hamsteren

Een ander risico is volgens de hoogleraar dat consumenten gaan hamsteren. ‘Omdat ze meer voorraad willen hebben. We gaan zien dat bepaalde merken in bepaalde categorieën tijdelijk gaan verdwijnen.’

Het zou kunnen dat die schappen worden gevuld met huismerken. ‘Maar het is ook een delicaat evenwicht tussen de huismerken waar je verschillende types van hebt en de A-merken. Dat los je niet even in een paar weken op. (…) De toegeeflijkheid is nog ver te zoeken', aldus Koelemeijer.

Lees ook | Remkes haalt uit naar levensmiddelensector


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen