
De nieuwe oplader is ongeveer net zo groot als anderhalve stoeptegel. De deelfietsen hebben een speciale, extra stevige standaard. 'Als je deze standaard op de tegel zet dan laad je deelfiets op,' vertelt CEO Christian van Nispen van Tiler. 'Je zou hem in principe onder iedere fiets kunnen monteren.'
'De tegel werkt op inductie', vervolgt hij. 'Je kan het vergelijken met de lader van een elektrische tandenborstel. De standaard is hetzelfde als de onderkant van je tandenborstel en de tegel is de oplader.' De deelfietsen beschikken over een batterij van 500 watt, het duurt ongeveer twee uur voordat ze opgeladen zijn.
Deelfietsen
De oplaadtegels waren al op sommige bedrijventerreinen te vinden. Dit is de eerste openbare plek waar je ze kan vinden met het deelfietsconcept erbij. De twee concepten zijn volledig op elkaar ingespeeld. 'Je kan bijvoorbeeld precies zien hoeveel een fiets is opgeladen,' zegt Chingiskhan Kazakhstan, CEO van deelfietsverhuurder Bondi.
Kazakhstan kan deze uitvinding goed gebruiken voor zijn systeem. 'We proberen nu te ontwikkelen dat je een ritje op onze deelfietsen alleen maar kan beëindigen op zo'n tegel. Daardoor zijn de fietsen voortaan een stuk makkelijker te vinden als je er eentje nodig hebt.'
Chiptekort
Het ontwikkelen van de tegel was alleen niet makkelijk. Tiler heeft ook last gehad van het tekort aan chips. 'Dat maakte het ontwerpen een stuk duurder,' legt technicus Vasileios Skrekas van Tiler uit. 'Het was een behoorlijke uitdaging, maar uiteindelijk ligt hij hier nu wel en daar zijn we natuurlijk enorm trots op.'
Lees ook| Amerikaanse beperkingen Chinese chipsector raken ASMI hard
Een opgeruimd gezicht
Wethouder Nermina Kundic vindt het een opgeruimd gezicht dankzij de tegel. 'Er staan geen laadpalen op de stoep en er liggen geen kabels meer,' vertelt ze. Een ander voordeel is dat de drempel om de auto thuis te laten staan hiermee een stuk lager is. 'Ongeveer de helft van alle autoritten is minder dan 7,5 kilometer,' zegt Kundic. 'Daarvoor kan je prima zo'n fiets pakken.'
De tegel ligt naast het treinstation van Arnhem. Het is volgens de wethouder geen toeval dat de eerste oplaadtegel op deze plek ligt. 'We hebben in Arnhem meerdere ov-hubs waar meerdere mobiliteitsvormen bij elkaar komen. De stations zijn daar de belangrijkste van, hier is naast het ov en de deelfietsen ook een plek voor deelauto's, dus genoeg keuze.'
Lees ook| Elektrische fiets voor het eerst populairder dan gewone fiets