Binnenland27 nov '22 22:00Aangepast op 28 nov '22 08:52

Brits gokbedrijf stuurt speciale WK aanbieding naar jonge Nederlandse gebruikers: 'Technische fout'

Auteurs: Bart van Rijswijk en Eric van den Berg

LiveScore, een van de meest gebruikte sportapps ter wereld, heeft Nederlandse jongeren reclames voor hun goksite gestuurd, blijkt uit onderzoek van BNR. Volgens het bedrijf gaat het om een ongelukje. De Kansspelautoriteit onderzoekt de zaak.

LiveScore is een app waarmee onder meer voetbaluitslagen gevolgd kunnen worden. De app toont veel reclames voor de gokproducten van zusterbedrijf LiveScore Bet. Een speciale versie van de app is vrij van dit soort advertenties en bedoeld voor gebruikers onder de 24 jaar. Die app is beschikbaar voor alle leeftijden en ook populair onder minderjarigen.

Door een 'technische fout' kregen al deze gebruikers vorige week een pop-up met een speciale aanbieding voor online gokken. Terwijl het in Nederland niet toegestaan is advertenties te richten op deze leeftijdscategorie. 'Daarmee schendt LiveScore de voorwaarden die gesteld zijn aan de goklicentie,' zegt gokonderzoeker Tony van Rooij van het Trimbos-instituut.

App met een miljoenenpubliek

Hoeveel jongeren precies doelwit werden van de advertenties is onbekend. LiveScore wil alleen zeggen dat het Nederlandse jongeren niet met opzet probeerde te bereiken. Mogelijk is de advertentie dus ook aan jongeren in andere landen vertoond. De app is volgens cijfers van Apple’s App Store een van de populairste sport-apps in Nederland. De Android-versie is volgens Google meer dan 50 miljoen keer gedownload.

Nederland – Amsterdam. Reclame voor een casino.
Nederland – Amsterdam. Reclame voor een casino. (ANP / Hollandse Hoogte / Kim van Dam)

‘WK-team’ heeft meerdere gokbedrijven op de korrel

De Kansspelautoriteit laat aan BNR weten dat ze nooit commentaar geeft op specifieke zaken, maar dat ze momenteel meerdere gokbedrijven onderzoekt die mogelijk de regels rondom online gokken hebben geschonden tijdens dit WK. De toezichthouder heeft zelfs een special 'WK-team' in het leven geroepen.

Vrijdag kreeg de TOTO een boete van 400.000 euro opgelegd voor gericht adverteren naar jongvolwassenen. Toch laat de handhaving te wensen over, vindt Van Rooij. 'Die is op dit moment halfslachtig of te laat. Wij pleiten voor strikter beleid en hogere boetes. Het huidige systeem van handhaving en regels biedt namelijk onvoldoende bescherming.'

Aanbod voor 20 euro gratis gokkrediet door 'technische fout'

LiveScore zegt in een schriftelijke reactie het welzijn van haar jonge gebruikers zeer belangrijk te vinden. Volgens het bedrijf was de pop-up-advertentie maar een half uur zichtbaar voordat deze offline werd gehaald. De reclame zou eigenlijk bedoeld zijn voor meerderjarige gebruikers in Ierland. Nederlandse jongeren die gebruik probeerden te maken van de aanbieding (20 euro gratis gokkrediet) kwamen van een koude kermis thuis. Het was voor hen technisch onmogelijk de bonus te claimen, zo laat LiveScore weten.

Volgens Feite Hofman van preventie-organisatie Pas op, Gamen en Gokken vergroot de huidige wetgeving, waarbinnen gokadvertenties grotendeels zijn toegestaan, de kans op dit soort ongelukken. ‘Dat is precies mijn zorg’, zegt Hofman. Gokbedrijven richten zich volgens hem graag op jongeren omdat gewoontes nog makkelijk te vormen zijn bij deze groep. ‘Die normalisering is gevaarlijk. Een percentage van de mensen die begint met gokken gaat namelijk in de problemen komen.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen