Uit het PwC-onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de ondervraagden, zowel klanten als retailers, aangeeft dat duidelijkheid over het aflevermoment belangrijker is dan de snelheid van levering. 'Het managen van klantverwachtingen en heldere communicatie zijn hier cruciaal', zegt Milo Hartendorf, partner bij PwC en retail- en consumentenmarkt-expert. 'Zelfs als retailers het afgesproken aflevermoment missen, dan nog zijn consumenten tevreden als er maar duidelijk en tijdelijk over is gecommuniceerd.'
Lees ook | Boete PostNL voor late postbezorging blijft staan
Track, trace
Probleem is dat veel retailers met externe partijen werken voor bezorgen, zoals UPS, PostNL en DHL. Maar als een pakket niet correct wordt bezorgd, dan krijgt de retailer de klachten. 'De sector probeert hier oplossingen voor te verzinnen, track en trace wordt door consumenten gezien als een basisbehoefte als het gaat om pakketbezorging', zegt Hartendorf. 'Veel bedrijven proberen ook een persoonlijk berichtje achter te laten als de bezorging anders verloopt dan was gepland.'
Lees ook | 'Gratis verzenden en retourneren is nog geen verleden tijd'
Retour
Naast een accurate bezorging wordt duurzaamheid ook steeds belangrijker voor consumenten, zegt PwC. Zeker als het gaat om retourzendingen. 'We zien hier in de markt dat bedrijven experimenteren met het laten betalen voor retourzendingen. Met het oog op winstgevendheid en op duurzaamheid kan dit tot goede resultaten leiden', denkt Hartendorf.
