BNR Campagne22 feb '14 12:17Aangepast op 24 feb '14 08:47

Helft van de Nederlanders kent geen enkele wethouder

Auteur: Pieter van den Akker

De helft van alle Nederlanders kent geen enkele wethouder van de eigen gemeente bij naam. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van BNR.

Wethouders zijn vooral onbekend in de grotere gemeenten. Bijna 60 procent van de inwoners in grotere gemeenten kent geen enkele wethouder. De 50Plus-, CDA- en D66-achterban kennen de wethouders het best. Van hen kent 67 procent, 64 procent en 60 procent minimaal één wethouder. Bij kiezers van de PVV en PvdA is dat slechts 45 procenten 46 procent.

Bekend maakt bemind
Mensen die een wethouder bij naam kennen, hebben meer vertrouwen in de lokale politiek en vinden vaker dat politici goed naar burgers luisteren. Van hen vindt 22 procent dat lokale politici zich écht inzetten voor hun gemeente. Bij de overige Nederlanders ligt dit percentage slechts op 13 procent.

Het is echter ook opvallend dat mensen, die een wethouder kennen, vaker vinden dat lokale politici vooral het belang van het bedrijfsleven dienen: 30 procent om 23 procent.

Burgemeester bekender
De burgemeester van een stad geniet grotere bekendheid. Meer dan drie kwart van de inwoners van de grote vier steden kent de naam van de eigen burgemeester. In middelgrote gemeenten met 20.000 tot 80.000 inwoners is de naamsbekendheid het kleinst: 61 procent.

Persoonlijke bekendheid kandidaten op de lijst
Een kwart van de Nederlanders kent iemand die zich verkiesbaar heeft gesteld voor de gemeenteraad. Niet verrassend is vooral in de kleinste gemeenten de persoonlijke bekendheid hoog (44 procent). Opnieuw is het de CDA-aanhang die veel kandidaten persoonlijk kent: 36 procent.

Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek vond plaats in de eerste week van februari. Aan het onderzoek werkten 1012 Nederlanders (18+) mee. De netto steekproef is representatief op basis van de ideaalcijfers voor geslacht, leeftijd, opleiding en regio.

Over MWM2
MWM2 is hét toonaangevende bureau in Nederland voor toegankelijk online en mobiel onderzoek. Zij gelooft in de kracht van de mening van stakeholders voor alle organisaties. Zij adviseert en faciliteert organisaties in het luisteren naar haar stakeholders en ondersteunt bij het vertalen van hun stem naar acties binnen de organisatie. MWM2 biedt hiervoor ervaren, toegewijde consultants in combinatie met superieure researchtechnologie. MWM2 staat voor Meer Weten van Mensen en Markten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen