BNR Campagne8 mrt '14 12:19

Gezondheidszorg en gemeentebelastingen belangrijkste thema’s voor verkiezingen

Auteur: BNR Webredactie

Voor de kiezers bij de komende gemeenteraadsverkiezingen is de toekomst van de zorg het belangrijkste thema. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van BNR Nieuwsradio.

Voor 37 procent van alle kiezers is de gezondheidszorg het belangrijkste onderwerp. De hoogte van de gemeentelijke belastingen komt op de tweede plaats: voor 36 procent van de kiezers is dit een belangrijk thema. Veiligheid en gehandicapten- en ouderenvoorzieningen komen met 33 procent op plek drie. Het milieu wordt het minst vaak (13 procent) als relevant thema genoemd.

VVD-achterban minst gefocust op gezondheidszorg
Vooral voor de achterban van CDA (48 procent), PvdA (45 procent) en de SP (45 procent) is de gezondheidszorg het belangrijkste thema voor de komende verkiezingen. Voor de VVD-achterban geldt dat in veel mindere mate (28 procent). VVD-stemmers vinden vooral de gemeentelijke ­belastingen (43 procent) en veiligheid (40 procent) de belangrijkste onderwerpen. Ook voor de PVV-aanhang zijn de gemeentebelastingen het belangrijkste thema (47 procent). Armoedebestrijding is een belangrijk thema voor de achterban van de SP (45 procent), GroenLinks (47 procent) en ChristenUnie (39 procent).

Gemeentebelastingen vooral in kleine gemeenten belangrijk thema
Vooral in de kleinere gemeenten (onder 20.000 inwoners) spelen de gemeentebelastingen een belangrijke rol: 49 procent van de kiezers gaat letten op wat de gemeentelijke partijen van plan zijn met de belastingen. In de vier grote gemeenten zijn armoedebestrijding (38 procent) en veiligheid (37 procent) weer relatief belangrijk. 

Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek vond plaats in de eerste week van februari. Aan het onderzoek werkten 1012 Nederlanders (18+) mee. De netto steekproef is representatief op basis van de ideaalcijfers voor geslacht, leeftijd, opleiding en regio.

Over MWM2
MWM2 is hét toonaangevende bureau in Nederland voor toegankelijk online en mobiel onderzoek. Zij gelooft in de kracht van de mening van stakeholders voor alle organisaties. Zij adviseert en faciliteert organisaties in het luisteren naar haar stakeholders en ondersteunt bij het vertalen van hun stem naar acties binnen de organisatie. MWM2 biedt hiervoor ervaren, toegewijde consultants in combinatie met superieure researchtechnologie. MWM2 staat voor Meer Weten van Mensen en Markten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen