Digitaal22 okt '14 14:40Aangepast op 22 okt '14 17:41

Uitzending 22 oktober | Ello vs. Facebook en muziek maken met robots

Auteur: BNR Webredactie

Terwijl jongeren Facebook aan de kant schuiven, weet concurrent ELLO steeds meer zielen te veroveren. Heeft de één echt te vrezen voor de ander? Europese en Amerikaanse telecomproviders zouden advertenties willen blokkeren een deel van de advertentieinkomsten op te eisen. Én, de Eindhovense band #teamDARE speelt de digitale sterren van de hemel. Presentatie: Herbert Blankesteijn, backup deze week is Brenno de Winter.

Herbert Blankesteijn
Herbert Blankesteijn

Internetproviders kunnen vanaf nu zien welke advertenties via hun mobiele netwerk uitgeserveerd worden en hoeveel dataverbruik dat met zich meebrengt. Een Israëlisch bedrijf heeft daarvoor technologie ontwikkeld en dat bieden ze nu als dienst aan. Europese en Amerikaanse telecomproviders, vooral in de mogiele  hoek, zouden advertenties willen blokkeren [betaald, hier bij NU.nl uitgelegd] of dreigen dat te doen, om zo een deel van de reclameinkomsten op te eisen. In de studio is Floris Kreiken van Bits of Freedom.

#teamDARE
Robots gaan onze banen innemen, dat wordt links en rechts beweerd. Maar kunnen zij ook aan de haal gaan met ons intellectueel eigendom? De mannen van Team Dare denken van wel. 7 jaar geleden begonnen ze als TU Eindhoven-studenten met 1 gitaar die door een robot werd bespeeld. Inmiddels hebben zij een hele robotband bij elkaar geknutseld.

#ELLO
Sociaal netwerk ELLO zou per uur 30.000 gebruikers erbij krijgen. De toestroom is de laatste tijd zo hard gegaan dat er zelfs een rem op is gezet. Je komt er alleen in met een uitnodiging. Profiteren zij vooral van de afnemende populariteit van Facebook, is er meer aan de hand, of gaat het vanzelf weer over? Daarvoor is te gast social media kenner Jaap Stronks.

BNR Digitaal: iedere woensdag om 15:00 uur.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen