Digitaal22 mrt '12 10:09

Wat maakt Angry Birds of Wordfeud populair?

Auteur: Harmen Simon Teunis

Met meer dan 500 miljoen downloads is Angry Birds met het grootste commerciële game succes voor de smartphone of tablet. Vandaag verschijnt de nieuwste versie van het spel. Maar wat maakt dit soort simpele spelletjes nou zo succesvol?

Angry Birds Space. De titel doet het al vermoeden. In de nieuwste versie van het spel gaan de boze vogels de ruimte in. Met dit concept probeert het Finse Rovio Mobile de Angry Birds-hype een vervolg te geven. Op het hoogtepunt werd het originele spel elke dag meer dan 200 miljoen minuten gespeeld.

Yannis Bolman, medeoprichter, eigenaar en art director bij Little Chicken, een bedrijf dat games ontwikkelt legt uit dat de nieuwste variant van het spel eigenlijk een verdieping van het concept is. "Je gaat letterlijk met de beesten mee de ruimte in waardoor je wat meer gameplay-mogelijkheden hebt."

Wordfeud en Draw Something
Als populaire spelletjes één ding met elkaar gemeen hebben dan is het wel dat ze verslavend werken. Wat bijvoorbeeld te denken van Wordfeud. De rage van 2011. Wereldwijd raakten miljoenen mensen vorig jaar verslaafd aan de smartphone-versie van Scrabble. Die Wordfeud-junkies hebben nu alweer een nieuw spel in het vizier; Draw Something.

Bolman: "Een spel waarbij je net als bij Pictionary woorden moet tekenen. De ander moet dat raden. Dat is naar de mobiele telefoon gebracht en een vrij grote rage op het moment."

7.000.000 downloads
De game is inmiddels als meer dan zeven miljoen keer gedownload. De gratis versie is voorzien van reclames. Wie het spel liever speelt zonder commercieel randje betaalt 79 cent in de App Store. Net als Wordfeud is Draw Something dus lekker interactief. En dat is niet de enige reden waarom dit soort spelletjes zo goed scoren.

"Je kunt het spelen wanneer je wilt. En je speelt tegen mensen die je kent. Als je een verloren moment hebt kun je dus even tegen je vrienden een kort spelletje doen en verder gaan. Als je even later je telefoon weer oppakt heb je weer een uitdaging terug. En dat houdt het spel gaande", zegt Bolman.

Toegankelijkheid
Verder speelt ook toegankelijkheid een belangrijke rol en moeten wij de consument in korte sessies kunnen spelen.

"Iedereen staat wel eens op de bus te wachten of in de metro of heeft ergens een kort moment. Dan is het fijn als je even een paar minuten wat afleiding hebt en niet een handleiding van een game hoeft door te nemen", concludeert Bolman.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen