Digitaal16 jul '12 13:53

Markt heeft behoefte aan mini iPad

Auteur: Harmen Simon Teunis

De geruchten dat Apple dit najaar een kleine variant van de iPad op de markt gaat zetten, worden steeds hardnekkiger. Is Apple te laat als het een tablet van een kleiner formaat lanceert, of gaat het weer een nieuwe markt definiëren? BNR vroeg het de experts.

Met de introductie van de iPad heeft Apple in 2010 een nieuwe markt gedefinieerd die het tot op de dag van vandaag domineert. Het afgelopen jaar had het merk een marktaandeel van 65 procent op de wereldwijde tabletmarkt. Iets waar de concurrentie vooralsnog alleen van kan dromen.

In tegenstelling tot bij de iPad begeeft Apple zich nu op een bestaande markt. Het lijkt dus een moeilijke klus te worden voor Apple om het succes van de eerste iPad te evenaren, mocht het een kleinere tablet op de markt zetten. Dat zegt Wim Zwanenburg, beurscommentator en IT-specialist van Stroeve en Lemberger. "Ik denk niet dat er een dermate nieuwe categorie wordt gecreëerd zoals dat met de tabletcomputers en de iPad wel het geval was."

Hoewel de komst van een mini iPad onzeker is, zijn er tal van geruchten over hoe het apparaat er uit komt te zien en over de specificaties. Zo zou de mini iPad een formaat hebben van 7,85 inch en zou het voor een bedrag van 299 dollar in de markt worden gezet. Daarmee komt Apple erg in de buurt bij de bestaande tablets in dit formaat.

Concurrentie
De belangrijkste concurrenten in de kleinere tabletmarkt zijn Amazon's Kindle Fire (7 inch), Samsung's Galaxy Tab (7,7 inch en 8,9 inch) en de nog te verschijnen Nexus tablet van Google (7 inch).

Ondanks de aanwezigheid van deze concurrentie denkt Zwanenburg dat er genoeg ruimte op de markt is voor Apple's kleine tablet. Hij verwacht dan dat hij dit najaar wordt aangekodingd. "Er is behoefte aan iets tussen de smartphone en de tabletcomputers in. Maar het zal niet de grote winstmaker zijn of zo’n grote bijdrage aan de omzet leveren zoals de iPhone en de iPad dat hebben gedaan.".

Het prijsverschil tussen de huidige iPad en de kleinere tablets van de concurrenten is fors. Een iPad is te koop vanaf ongeveer 400 euro en is daarmee ruim 200 euro duurder dan de kleinere tablets van de concurrenten. Met een kleine en goedkopere iPad zou Apple dus ook een nieuwe groep consumenten aan zich kunnen binden; zij die 400 euro teveel vinden.

"Men zegt ook wel dat de mini iPad de 'poor man's iPad' gaat worden", maar dat doet een belangrijke groep consumenten tekort; de jonge consument. Want die wordt met een kleinere en goedkopere iPad wel op haar wenken bediend, zegt Zwanenburg. "Wat denk je van kinderen die met de iPad spelen op de achterbank van de auto tijdens de vakantie. Ik denk dat het een enorme groeimarkt is als Apple in dat tussensegment een nieuwe iPad lanceert", aldus Zwanenburg

Apple heeft met zijn Appstore een voorsprong op zijn concurrenten. Want het aanbod in Apps bepaalt mede het succes van de tablet. Maar ook video en games zijn een belangrijk gebied voor Apple, waar het met zowel de Appstore als een groot aanbod op iTunes op in kan springen.

Windows 8 en Google
Koen Crijns, hoofdredacteur van Hardware.Info stelt dat de concurrentie niet stil zit en daarbij de komst van Windows 8 in oktober een belangrijke factor is. "De vrienden van Microsoft bereiden ook hun Windows 8 tablets voor", zegt Crijns. Zo worden er tablets verwacht van Acer, Asus en Samsung.

"Fabrikanten die dit doen komen bijna allemaal met tablets in twee formaten. Dat besturingssysteem is prachtig. Apple zal niet bang zijn maar wel met interesse kijken naar wat daar gaat gebeuren. Als een 7 inch formaat daar succesvol wordt, zullen zij wel een antwoord willen hebben", zegt Crijns.

Ook internetexpert en BNR Digitaal-presentator Herbert Blankesteijn denkt dat er vraag zat is naar een kleinere tablet van Apple. "Er is een niche voor een iPad van dit formaat. Het formaat van de iPad is net te groot. Op schoot wil het prima, maar als je hem vasthoudt, krijg je een lamme arm."

Kannibalisering
Sommige analisten denken dat de komst van een mini iPad wel ten koste gaat van de verkoopcijfers van de grotere broer. Analist Gene Munster van Piper Jaffray, verwacht dat de mini iPad 10 procent marktaandeel afsnoept van de normale iPad. Maar de extra winst zou dit verlies ruimschoots goedmaken. Voor de concurrentie zou het gevolg groter kunnen zijn. Zij zouden volgens hem zelfs 30 procent marktaandeel moeten afstaan aan de iPad mini. 

Volgens Blankesteijn is juist het ontbreken van de angst voor kannibalisering tekenend voor Apple. "Zo is er een citaat van Apple-CEO Tim Cook over het gevaar dat een succesvolle iPad ten koste zou gaan van de Macbook. Hij zei dat hij liever heeft dat een Apple product de Macbook kannibaliseert dan dat een concurrent dat doet. Zo staat Apple voor de keuze om een 7 inch tablet aan de concurrent over te laten of mee te doen. De kosten van kannibalisering wegen niet op tegen de extra omzet die deze markt met zich mee brengt."

Kleine iPad 'on-Apple'
Gonny van der Zwaag van iPhoneclub.nl zou een kleinere iPad een erg 'on-Apple' vinden. "Het bedrijf is eigenlijk bekend om haar duidelijke productcategorieën. Ze hebben een muziekspeler, een desktopcomputer, een laptop, een tablet en een mobiele telefoon. Dan ga je een apparaat maken wat er een beetje tussenin zit. Dat is eigenlijk meer het beleid van Samsung die in de hele range denkt; er is nog geen 3 inch apparaat, dan maken we die. 10 inch? Doen we ook. Gewoon alles maar proberen en kijken of het aanslaat."

Ook zij denkt dat de impact van een kleine tablet van Apple niet de impact van zijn grotere broer zal hebben. "De markt van tablets is nu al wel gedefinieerd. Er zijn al 7 inch tablets. Wat Apple gaat maken is misschien iets groter, met 7,85 inch. Maar ik denk niet dat het zo’n enorme impact gaat hebben."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen