Digitaal30 okt '12 12:44

Consument voorzichtig met smartphone

Auteur: Harmen Simon Teunis

De Nederlandse consument is terughoudender dan die in andere landen als het gaat om het gebruik van smartphonediensten. Ruim 80 procent heeft moeite het nut in te zien van mobiele sociale media.

Dat blijkt uit een studie van adviesbureau Ernst & Young. Hoewel steeds meer mensen een smartphone of tablet kopen, zijn veel Nederlanders volgens de onderzoekers nog niet echt overtuigd van de voordelen van de diensten en muziek- of video-apps op de smartphones.

Ongeveer 17 procent is zelfs niet van plan om van mobiele internetdiensten gebruik te maken. Ook zeggen zij te weinig kennis van bijvoorbeeld tarieven te hebben. Van de consumenten die gestopt zijn met het gebruik van mobiel internet vindt 33 procent de kosten te hoog en 22 procent is bang om per ongeluk datalimieten te overschrijden.

Privacy
Daarnaast is onduidelijkheid in de omgang met privacygevoelige informatie een belangrijke reden om af te zien van het gebruik van nieuwe diensten. Veel ondervraagden gaven aan een financiële mobiele dienst als Mobile Money eerder te zullen gebruiken wanneer beter en duidelijker wordt gecommuniceerd over de maatregelen die zijn genomen om veiligheid en privacybescherming te garanderen.

Aan de enquête werkten in totaal 6000 mensen in 12 verschillende landen mee.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen