Digitaal29 okt '12 06:48

Strijd op mobiele markt: de consument wint!

Auteur: Pieter van den Akker

De strijd op de mobiele markt is harder dan ooit. Met launches en presentaties proberen grote spelers zoals Google, Apple en Microsoft de gunst, en het geld, van de consument voor zich te winnen.

Maandag presenteert Microsoft de Windows Phone 8. Google had ook een presentatie gepland staan, maar die is in verband met orkaan Sandy uitgesteld. Hoe gaat deze strijd verder en wie wordt de winnaar?

Gratis aandacht
Als ware kemphanen vechten Google, Apple en Microsoft voor het grootste stuk van de mobiele taart. Nu het mobiele internet zo'n vlucht heeft genomen, wordt elk nieuw product of besturingssysteem groots gelanceerd met een media-event. Journalist en schrijver van boeken over Google en Facebook Peter Olsthoorn legt op BNR uit waarom: "Dat doen ze op de eerste plaats om gratis aandacht te krijgen. Er komt een heleboel publiciteit bij kijken. Er zijn tegenwoordig een heleboel bloggers en techjournalisten en van alles en nog wat dat er om heen cirkelt."

En met de belangrijke shopmaanden november en december voor de deur vliegen de launches en events ons helemáál om de oren. "Dus dat Microsoft en Google op dezelfde dag een presentatie plannen is geen toeval, legt Ed Achterberg van Telecompaper uit. "Het gaat echt om enorm grote aantallen. Dan heb je het over miljoenen, honderden miljoenen mensen danwel gebruikers. Er wordt gewoon heel veel in verdiend. Dus de belangen zijn erg groot. Deze bedrijven bevechten elkaar op alle fronten."

Grote spelers
Maar hoe liggen de verhoudingen op dit moment? Er zijn een paar grote spelers, zegt Achterberg. "Als je inzoomt op de operatingssystemen en op de mobiles heb je natuurlijk Apple met z'n iOS, Google met Android. En je had Blackberry dat het afgelopen jaar 'hard' bezig was om te overleven." En daar komt Microsoft nu dus bij, met de Windows Phone die groot gelanceerd wordt. Zowel Achterberg als Olsthoorn denkt dat Blackberry snel het veld zal ruimen. Maar of één van de strijdende partijen als winnaar uit de bus gaat komen, is moeilijk te zeggen, volgens Olsthoorn.

Olsthoorn: "De beleggers zitten misschien op dat soort adviezen te wachten, maar ik zou het niet 1-2-3 zeggen. Als je naar de koersontwikkelingen kijkt, doet Apple het toch 't beste momenteel. Het is veruit het sterkst. Ik denk dat Google weer een stukje gaat inlopen. Bij Microsoft zie je dat ze met heel aardige producten komen. Bijvoorbeeld software die redelijk goed op elkaar aansluit, voor mobiel en vast: onderschat Microsoft nooit natuurlijk."

Geld verdienen
Interessant is dat ze alle drie op een andere manier geld verdienen aan de smartphones. Kort door de bocht kan je zeggen dat Apple zijn geld binnenhaalt met de hardware, Google verdient aan advertenties en Microsoft met de software. "Maar dat neemt niet weg dat Microsoft ook wil groeien met reclame, dat Apple ook content en software brengt en aan apps verdient en dat Google z'n businessmodel moet verbreden, want ze zijn veel te afhankelijk van reclame", zegt journalist Peter Olsthoorn.

Maar wie is tot nu toe dan de grootste winnaar van de gevecht? De consument natuurlijk! Harde concurrentie betekent lagere prijzen en betere producten. Dus laat die launches en events maar komen!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen