Digitaal13 aug '12 14:39Aangepast op 13 aug '12 16:37

Twitter krijgt reclamevrije concurrent

Auteur: Pieter van den Akker

Er komt een concurrent voor Twitter bij. De nieuwe dienst is reclamevrij en heet App.net. Die is er maandag in geslaagd meer dan 400 duizend euro op te halen bij ongeveer 10.000 gebruikers.

Het bedrijf wil daarmee een eigen microblogdienst beginnen. Gebruikers moeten minimaal 40 euro per persoon inleggen. De oprichters ageren tegen veranderingen bij Twitter ten dienste van adverteerders. Zo mogen tweets niet langer automatisch doorgegeven worden aan LinkedIn.

Ook andere sociale media verliezen volgens de oprichters steeds meer het belang van gebruikers en ontwikkelaars uit het oog.

Twijfels
Raymond Janssen, online communicatiedeskundige en auteur van het boek twitter voor Dummies, is er niet van overtuigd dat App.net een succes wordt. "Ik betwijfel het. Elke internetondernemer is gebaat bij pageviews. Ik betwijfel of dit initiatief op deze manier kans van slagen heeft."

Andere recente initiatieven is het immers ook niet altijd even goed vergaan, zelfs als ze gratis waren. "Zelfs Google+ heeft uiteindelijk heel weinig gebruikers. Ik zie het niet gebeuren." Heel veel gebruikers vinden die commercie helemaal niet zo hinderlijk. Ik denk dat we dat op de koop toenemen. Ik ben benieuwd hoe snel de investeringen zich gaan uitbetalen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen