Digitaal3 jul '12 12:54Aangepast op 3 jul '12 13:26

Twitter geeft gebruikersgegevens aan Nederlandse overheid

Auteur: Harmen Simon Teunis

Twitter geeft in de helft van de gevallen gegevens over gebruikers aan de Nederlandse overheid als daarom wordt gevraagd. Dat blijkt uit het eerste 'Transparency Report' van Twitter, dat maandag is uitgegeven.

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Twitter minder dan tien verzoeken ontvangen van de Nederlandse overheid om gebruiksgegevens te overhandigen.

Wereldwijd zijn er door overheden bij Twitter tussen 1 januari en eind juni 849 verzoeken ingediend die betrekking hebben op 1181 gebruikersaccounts. In 63 procent van de gevallen overhandigt de microblogdienst de gegevens. De Verenigde Staten voeren de lijst met verzoeken aan. Zij vroegen 679 keer om gegevens, waarvan in 75 procent van de gevallen het verzoek werd gehonoreerd. Japan is een goede tweede met 98 verzoeken. Canada en het Verenigd Koninkrijk dienden beide 11 verzoeken in.

Er lijkt sprake van een trend want Twitter geeft aan dat het in de eerste helft van dit jaar meer verzoeken binnen kreeg dan in heel 2011.

IT-journalist Brenno de Winter denkt dat het niet meer mogelijk is om niet met een dergelijk transparantierapport te komen. "Het wordt steeds minder 'done' om niet transparant te zijn." Daarnaast constateert hij dat burgers steeds meer bezorgd beginnen te raken over hun privacy. "Google geeft al jaren het goede voorbeeld. Het valt onder maatschappelijk verantwoord ondernemen", aldus De Winter. "Je bent als bedrijf toch wel verantwoording schuldig over wat je met gegevens van mensen doet en welke gegevens je bijvoorbeeld aan een overheid verstrekt."

Kritisch kijken naar ieder geval
De Winter schrikt niet van het percentage van de gevallen waarin Twitter wel gegevens overhandigt. "Dat betekent dat ze heel kritisch zijn met het verschaffen van informatie. Ik had al een heel positieve indruk van Twitter omdat het bedrijf natuurlijk bij Rop Gonggrijp al duidelijk heeft aangegeven dat er gegevens van hen werden gevorderd. Je ziet dat zij richting hun klanten verantwoording nemen en ook voor die klanten opkomen."

Het verstrekken van de informatie van de gebruikers is volgens De Winter geen gevaar voor de privacy, juist omdat er meer inzicht komt in hoe er met de gegevens wordt omgegaan. Belangrijk punt is dat Twitter de gebruiker in bescherming neemt. "Je kunt dus als klant als je ontevreden bent ook een bedrijf erop gaan aanspreken. Bedrijven als een Google en een Twitter laten dat zien."

Facebook als grote afwezige
Facebook is voor De Winter de grote afwezige, nu Twitter en Google transparant proberen te zijn. Het zou volgens hem zeer schokkend kunnen zijn als de consument zou weten welke informatie Facebook heeft van gebruikers en aan wie zij dit verstrekken. "Ze hebben wel inzagenverzoeken van mensen gehad die wilden weten wat Facebook van ze wist. Dan ging het soms echt om duizenden pagina’s met informatie van ze. Facebook is toch een beetje een bestaande privacynachtmerrie. Als zij transparant zouden zijn aan over wie ze wat verstrekken, eindigen wij niet heel vrolijk."

Copyright
Een ander belangrijk aspect is het aantal copyright klachten dat Twitter ontvangt. In de eerste helft van dit jaar ging dat om 3378 verzoeken tot het verwijderen van berichten omdat deze inbreuk maakten op copyright. In 38 procent van de gevallen heeft de microblogdienst de inhoud verwijderd. In totaal zijn er 5275 tweets verwijderd als gevolg hiervan.

Twitter is kennelijk geïnspireerd geraakt door Google, dat in juni ook een transparantieraport publiceerde. Uit de gegevens van Google bleek ook dat er een trend zichtbaar is van overheden die steeds vaker om informatie vragen of willen ingrijpen in geplaatste content.

Twitter geeft aan dat het vanaf nu ieder half jaar een rapport publiceert.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen