Digitaal5 apr '12 09:44Aangepast op 5 apr '12 18:26

Vodafone-netwerk sluit zich, langzaam

Auteur: Thijs Baas

Vodafone verwacht om 10 uur vanochtend een groot deel van de problemen te hebben opgelost.

Vannacht is een noodvoorziening aangesloten op het netwerk, waardoor de overlast verder afneemt. Toch zijn er nog problemen, erkent Joost Galema van Vodafone. "Niet alle capaciteiten en zendmasten zijn terug in de lucht."

Klanten informeren
Via allerlei social media probeert Vodafone de klanten op de hoogte te houden van de situatie. "Wat we hebben geprobeerd is zo snel mogelijk via de media klanten te informeren. We hebben het uiteraard ook rechtstreeks geprobeerd, maar dat is iets complexer, zeker omdat klanten die getroffen zijn mobiel onbereikbaar zijn."

Het bedrijf heeft daarom via Twitter, Facebook en reguliere media zoveel mogelijk informatie verspreid. "De verwachting is dat we rond 10 uur de helft van het bel- en sms-verkeer in de getroffen regio weer terug hebben kunnen brengen. De rest zal in de loop van de dag hopelijk weer actief zijn."

Maar volgens social media-strateeg Thijs Sprangers heeft Vodafone een kans laten liggen op Facebook. "Ze hadden klanten veel beter en sneller kunnen informeren over de storing die het netwerk van de provider platlegde. Een kwart van de 5,3 miljoen Vodafone-klanten kon gisteren niet bellen, sms'en of mobiel internetten."

Internetproblemen
Mobiel internet is een ander verhaal, meent Galema. Vodafone is druk bezig om het verkeer te routeren. "Mensen zullen ervaren dat het langzaam beter gaat, het volledig herstellen van mobiel internet is iets wat nog wel een paar dagen kan duren."

Van de schade die mensen hebben geleden is nog geen volledig overzicht. Om problemen in de toekomst te voorkomen, is een noodsysteem noodzakelijk, maar dat is er niet zomaar, én kost geld. "Een back-upsysteem in de lucht krijgen is een complexe aangelegenheid. En dat is uiteraard heel vervelend."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen