Digitaal4 apr '12 16:29Aangepast op 4 apr '12 20:40

Vodafone lost deel problemen op

Auteur: Pieter van den Akker

Vodafone hoopt dat alle klanten woensdagavond weer kunnen bellen en sms'en. Door een storing na een brand nabij een netwerkcentrale van de telefoonaanbieder in Rotterdam was dat voor veel mensen onmogelijk.

Meer dan een miljoen Vodafone-klanten hadden last van de storing.

Een deel van het telecomverkeer wordt omgeleid via een centrale in Amsterdam. Vodafone verwacht dat aan het einde van de dag de problemen met bellen en sms helemaal zijn opgelost. Veertig technici zijn bezig de storing te verhelpen.

Als het goed is kan in de loop van de avond al het bel- en sms-verkeer weer op gang komen, verwacht ook Joost Galema van Vodafone. "Helaas zijn dan de problemen met mobiel internet nog niet opgelost. De brandweer is bezig met de locatie. Er moest geblust worden en het pand is flink beschadigd."

"We kunnen daardoor niet precies bekijken hoe ernstig onze apparatuur beschadigd is en hoe lang het duurt voordat dat weer gerepareerd is." In de loop van de dag waren er ook problemen met de bereikbaarheid van alarmnummer 112, maar die zijn volgens Galema al opgelost.

Nationaal noodnet
Directeur Richard Den Uyl van belangenvereniging BTG heeft veel gedupeerden onder zijn leden. "Veel leden zijn geraakt door het wegvallen van het Vodafone-netwerk. Het zijn bedrijven met soms duizenden medewerkers die een dag niets hebben kunnen doen wat betreft het dataverkeer. Dat betekent nogal wat voor de productiviteit."

Als vertegenwoordiger van de telecommunicatiebelangen van 250 grote nationale en internationale bedrijven pleit Den Uyl voor een nationaal mobiel noodnet. "Dat betekent dat er een overleg komt tussen de telecombedrijven en dat op een moment dat infrastructuur wegvalt andere providers het netwerk oppakken en doorgeven."

Diensten elders onderbrengen
Volgens Galema is het goed om te kijken hoe bepaalde diensten elders in het netwerk kunnen worden ondergebracht. Er worden daarom inmiddels gesprekken gevoerd met KPN en T-Mobile om in de toekomst de gevolgen van het uitvallen van het netwerk te beperken. "Op dit moment zijn we vooral bezig met hoe we de situatie nu kunnen oplossen."

Den Uyl ziet echter te veel storingen in de netwerken. "Ik zie ook beveiligingsproblemen. Ik opteer daarom voor een structurele oplossingen in de vorm van een structureel noodnet." Hij overweegt de schade onder zijn leden te inventariseren en met forse schadeclaims te komen.

Niet bellen en sms'en
De klanten die nu nog niet kunnen bellen, sms'en en mobiel internetten via hun telefoon, komen allemaal uit de omgeving Rotterdam, meldt Vodafone. Mensen buiten die regio hadden eerder op woensdag ook last van de storing, maar die problemen zijn inmiddels hersteld. Zij worden omgeleid via Amsterdam en zijn daardoor weer bereikbaar.

Gebouw verwoest
Door de vuur- en waterschade is naar verwachting alle apparatuur in het gebouw verwoest. Uit veiligheidsoverwegingen hebben de technici die de problemen proberen te verhelpen, voorlopig geen toegang tot het gebouw van Vodafone.

De klanten van Vodafone blijven zeker een week last houden van een slechte dataverbinding. Dat voorspelt telecomadviseur Paul Brand van Stratix. "Ze moeten het nu even met heel weinig capaciteit doen bij Vodafone. Dat duurt even om dat te herstellen", verwacht hij.

Imagoschade
"Hoeveel het Vodafone kost is niet te zeggen’", zei Brand. "De imagoschade is eigenlijk de grootste kostenpost.'' Het telecombedrijf moet om die schade te beperken volgens Brand zoveel mogelijk duidelijkheid geven aan het publiek over het verloop van de storing. Ook moeten ze goed proberen duidelijk te maken dat het voor hen niet te betalen is om dit soort incidenten helemaal te voorkomen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen