Digitaal11 jan '12 10:45Aangepast op 11 jan '12 14:00

Online gamen is sterker dan de crisis

Auteur: Pieter van den Akker

De economie mag dan wel in het slop zitten, dat geldt niet voor online gaming. Het Nederlandse Spil Games behoort in deze snel veranderende sector tot één van de grootste jongens.

Peter Driessen, oprichter en directeur van Spil Games, was woensdag te gast bij BNR's Paul van Liempt. Zijn successtory begon tien jaar geleden, vertelde hij. "Toen wilden we een community opbouwen voor leerlingen en jongeren tussen 10 en 15 jaar. Een activiteit die we toen al hadden, was het spelen van online spelletjes. We zagen dat het erg populair was. In 2004 zijn we ons daar op gaan richten, vanaf 2007 volledig."

Eigen boer spelen
Het bedrijf mag dan bij het grote publiek geen grote bekendheid genieten, maandelijks is Spil Games wel de digitale gastheer van 170 miljoen actieve spelers. Een hit als Wordfeud heeft Driessen niet in de spelletjesportemonnee, maar wel een minder bekende populaire game als Landleven.

Driessen: "Een soort social game, waarbij je je eigen boerderij moet creëren. Je kan bijvoorbeeld elke dag oogsten. Je speelt het samen met je vrienden."

Platform
Driessen legde verder uit dat Spil Games moet worden beschouwd als een aanbieder van een platform. "We zijn geen ontwikkelaar van spellen, maar je kan ze bij ons online spelen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen