Digitaal21 apr '11 06:19

De Nederlandse game-industrie heeft het moeilijk

Auteur: Harmen Simon Teunis

Zware tijden voor de Nederlandse game-industrie, want meerdere makers van computergames gingen het afgelopen jaar failliet. Maar dat ligt voornamelijk aan de bedrijven zelf en niet aan de industrie.

Deze week vroeg de Amsterdamse game-maker Virtual Fairground faillissement aan. Andere spelers als Playlogic, Streamline Studios en Coded Illusions gingen al onderuit. Matthijs Dierckx, uitgever van Control, het vakblad van de Nederlandse game-industrie, wijt de faillissementen aan slechte bedrijfsvoering.

Schuld faillissementen liggen buiten industrie

"Als je kijkt naar de bedrijven die zijn omgevallen dan is het grootste deel daarvan failliet gegaan voor redenen die buiten de game-industrie liggen", zegt Dierckx. Het zijn moeilijke tijden maar het gaat om groeipijnen, zegt Dierckx. Volgens hem heeft de Nederlandse game-industrie nog genoeg in huis om internationaal mee te tellen.

De Nederlandse game-industrie is volgens Dierckx vooral sterk op het gebied van serieuze spellen die gebruikt worden voor reclame en training van personeel. Daarnaast doen we het internationaal ook erg goed met casual-games. Zeg maar de simpelere spelletjes die je via internet speelt.

Investeerders gezocht

Maar als Nederlandse game-bedrijven deze positie in de wereldtop willen vasthouden, moeten ze meer geld gaan ophalen bij investeerders. En dat is nogal eens lastig. Want de investeerders zijn op dit moment vaak huiverig om geld te steken in de jonge bedrijfjes, zegt Ilja Linnemeijer, kenner van de game-sector bij accountantskantoor PWC.

"Als je kijkt naar de game-bedrijven zelf in Nederland zijn die veelal klein van omvang. Daarmee dus relatief gering in schaalgrootte. Je ziet ook dat de investeringen die zij nodig hebben voor de projecten die zij willen doen, voor investeerders veelal aan de kleine kant. Daardoor komen ze niet altijd op de radar van de grote investeerders."

Game-makers richten zich teveel op Nederland

Om aan de benodigde kennis en kapitaal te komen, moeten Nederlandse game-makers naar het buitenland, wat ze op dit moment nog niet genoeg doen, zegt Linnemijer. "Een ander punt dat je veel ziet is dat ze zich specifiek richten op Nederland en daardoor moeilijker te vinden zijn voor internationale investeerders."

Mochten de game-makers de stap naar het buitenland inderdaad maken dan zit de toekomst er zonkleurig uit, zegt Linnemeijer. "Nederland is een creatief land met een hoge innovatieve kracht. De games en concepten die uit Nederland komen, laten die kracht ook zien. Op het moment dat de bedrijven in staat zijn om daar goed op te kapitaliseren dan zit daar een mooie toekomst in."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen