Digitaal18 dec '12 19:05

Instagram verkoopt straks jouw foto's

Auteur: Melvin Captein

Instagram claimt vanaf 16 januari het recht de foto's van gebruikers te gaan verkopen. Valt het te voorkomen dat jouw feestkiekjes straks centraal staan in een bierreclame?

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, gespecialiseerd in internet- en auteurszaken, legt aan Petra Grijzen uit hoe de vork in de steel zit. "Een boel van dit soort gratis diensten hebben voorwaarden waarin zij stellen dat dit kan. In de voorwaarden van bijvoorbeeld Facebook, Youtube, Flickr en Pinterest staat in de kleine lettertjes dat ze jouw materiaal mogen gebruiken voor commerciële diensten." De vraag is volgens Alberdingk Thijm of het akkoord dat je op zulke voorwaarden geeft gebruikt kan worden als licentie.

Schrikbeelden
Instagram komt echter vanaf 16 januari met ruimere licentievoorwaarden waardoor explicieter duidelijk wordt dat ze gebruikersfoto's mogen verkopen. "Met die ruime voorwaarden mag Instragram zijn plannen uitvoeren. Of het in specifieke gevallen mag - bijvoorbeeld een foto van je kind gebruiken in een reclame voor kattenbrokjes - is wel de vraag. Dat mag heel waarschijnlijk niet."

Op het internet circuleren talloze schrikbeelden over het gebruik van fotomateriaal. Instagram-eigenaar Facebook stelt dat die doemscenario's niet zo snel zullen plaatsvinden. Onterecht, volgens Alberdingk Thijm: "Technisch gezien kan je foto in een krant of reclameboodschap opduiken."

Gratis is niet gratis
Het bewustzijn over dit soort constructies ontbreekt bij veel mensen, zegt de advocaat. "We moeten ons realiseren dat op het moment dat we een gratis dienst gebruiken, het niet echt gratis is. Er staat alltijd iets tegenover, zoals het gebruik van je persoonsgegevens. Of in dit geval foto's."

Het is de vraag hoe ver Instagram wil gaan met de verkoop van beeldmateriaal. De drijfveer is in ieder geval duidelijk: Facebook wil geld terugverdienen voor de 765 miljoen euro die het in april neertelde voor de foto-app. Alberdingk Thijm twijfelt ernstig of dit het juiste business-model is: "Instagram heeft veel concurrenten die ongeveer hetzelfde doen. De miljoenen gebruikers die ze hebben kunnen zo overstappen." Zelf neemt de advocaat het zekere voor het onzekere: "Ik heb Instagram verwijderd en Hipstamatic geïnstalleerd."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen