Digitaal13 dec '12 09:23

Flickr op met Instagram

Auteur: Anne-Greet Haars

Fotografie wordt steeds belangrijker voor sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Yahoo wil hier graag een graantje van meepikken en heeft de Flickr-app een upgrade gegeven.

Met deze vernieuwde app kan je - net als bij vele anderen - filters op je foto's toepassen waarna je ze deelt op het sociale netwerk naar keuze.

"Yahoo heeft een aantal jaren geleden Flickr overgenomen, wat ooit de plek was waar mensen hun foto's deelde", legt Thijs Sprangers van KREM uit. "Afgelopen jaren is daar bijna geen innovatie op geweest. Maar sinds kort zit Marissa Mayer in het zadel bij Yahoo. Zij komt van Google en één van haar pijlers is de mobiele strategie. Met deze beweging probeert ze Flickr voorwaarts te helpen en weer een plek te veroveren in het delen van foto's."

Concurrentie
Yahoo wil hiermee meer inzetten op mobiel, maar de concurrentie is moordend, getuige het gevecht tussen Twitter, Facebook en Instagram. Als je kijkt naar de absolute getallen, dan is Facebook gigantisch geworden, vertelt Sprangers. Dat is te zien aan de statistieken die door Facebook naar buiten zijn gebracht, nadat ze de grens van 1 miljard gebruikers hadden gepasseerd.

"Er staan in totaal 219 miljard foto's op Facebook en er komen 300 miljoen foto's per dag bij. Dat is 200 keer zoveel als wat er dagelijks bijkomt op Flickr, waar in totaal 8 miljard foto's op staan. Dan zie je wat er voor enorme explosie aan fotografie is gekomen", aldus Sprangers.

Meerwaarde
Volgens Sprangers is het succes van foto's delen op social media vooral toe te wijzen aan de grote meerwaarde. "Je kan met één beeld veel meer uitleggen dan in 140 leestekens. Vroeger was één op de vijf Facebook-updates een foto en de rest tekst. Nu is dat andersom."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen