Digitaal2 mei '12 21:00

Vodafoneklanten bellen meer en langer

Auteur: Fleur de Bruijn

Klanten van Vodafone hebben woensdag vaker en langer gebeld dan normaal. Daarmee hebben ze flink gebruikgemaakt van de mogelijkheid om gratis te bellen en sms'en.

Op het gewone mobiele netwerk werd zo'n 60 procent meer gebeld dan normaal tijdens een vakantieperiode, op het snelle netwerk zo'n 50 procent meer. Ook werden ruim de helft meer sms'jes verstuurd. De gesprekken duurden gemiddeld zo'n 30 procent langer.

Avondspits
Volgens de woordvoerder heeft het netwerk het de hele dag goed gehouden en is een verwachte piek in de avondspits uitgebleven. De komende dagen zien ze bij Vodafone dan ook met vertrouwen tegemoet, al is zaterdag nog een lastige dag. {Dan zijn er bevrijdingsfestivals en dus hotspots. Maar ook dat zou goed moeten gaan'', aldus de woordvoerder.

Extra drukte
Vodafoneklanten kunnen van 2 tot en met 5 mei gratis bellen en sms'en als compensatie voor de grote storing van een maand geleden als gevolg van een brand in een netwerkcentrale in Rotterdam. Het bedrijf had extra drukte voorzien en zo'n 50 extra personeelsleden ingezet om problemen te voorkomen. Die blijven ook de komende dagen nog aan het werk.

Door de brand in Rotterdam was telefoon-, sms- en internetverkeer van Vodafoneklanten vorige maand dagenlang ernstig verstoord, vooral in de regio Rotterdam-Den Haag. Van de 5,3 miljoen klanten die Vodafone in Nederland heeft, ondervond ongeveer een kwart hinder van de storing.

Data-abonnement
Als compensatie mogen Vodafoneklanten vier dagen gratis bellen en sms'en. Klanten met een data-abonnement voor tablets krijgen 10 procent korting op hun abonnement in mei. De Consumentenbond liet eerder weten het gebaar van Vodafone onvoldoende te vinden. Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) is in overleg met de telecomproviders over een noodnet, waarnaar bij grote storingen kan worden uitgeweken.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen