Digitaal25 apr '12 08:30

Verlies voor TomTom door softwarefout

Auteur: Fleur de Bruijn

Navigatiebedrijf TomTom heeft in het eerste kwartaal onverwachts een nettoverlies geleden van twee miljoen euro. Dit kwam door een softwareprobleem in sommige producten.

Door de softwareproblemen functioneerden sommige producten niet na 31 maart. Dat maakte het concern woensdag bekend. Om het probleem op te lossen moest het bedrijf ingrijpen. "We hebben wat kosten moeten nemen in het eerste kwartaal", zegt TomTom-ceo Harold Goddijn op BNR.

Mensen die kampten met het probleem konden een fix downloaden. Daarnaast waren er ook logistieke kosten die gemaakt moesten worden, "om de overlast zoveel mogelijk te beperken", aldus Goddijn.

Door dit probleem kwam de winstmarge niet uit op 55 procent maar op 49 procent, ten opzichte van 53 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Goddijn: "Alle producten die nu in de winkel liggen zijn goed. Een groot deel van onze bestaande klanten hebben we weten te bereiken. Zij zijn in staat gesteld om de software te updaten. Alles is weer zoals het moet zijn."

Krimpende markt
De omzet daalde met 12 procent tot 233 miljoen euro. Het cijfer werd gedrukt door een krimpende markt voor navigatiekastjes, gedeeltelijk gecompenseerd door een toename in de omzet uit Live-diensten. TomTom handhaaft de verwachtingen voor 2012 van een winst per aandeel van 0,35 euro en een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.

Gerelateerde artikelen