Digitaal6 okt '11 10:31

Eigenschappen van Steve Jobs

Auteur: Herbert Blankesteijn

Wat maakte Steve Jobs zo'n uniek figuur? Een lijstje van goede en slechte eigenschappen.

Hij had écht verstand van zijn producten. Jobs deed in 1974 mee met de bijeenkomsten van de Homebrew Computer Club. Daaruit werd Apple geboren. Hij was een hacker die zakenman werd.

Hij was een perfectionist. Elk kleurtje moest precies goed zijn, elk schroefje moest op de goede plaats, elke curve in het design moest kloppen. Daarin was hij fanatieker dan menig normaal mens redelijk zou vinden. Producten werden erdoor vertraagd.

Timing
Jobs' gevoel voor timing was onovertroffen. Beste voorbeeld: de iPad. Microsoft had in het eerste decennium van deze eeuw tweemaal geprobeerd een tabletcomputer te lanceren. Jobs liet ze begaan. Zijn eerste klap in 2010 was meteen vol raak.

Als manager was hij een despoot. Hij gaf zichzelf meer dan honderd procent en eiste hetzelfde van zijn medewerkers.

Hij wist de beste mensen om zich heen te verzamelen en te inspireren. Met één uitzondering: hij overtuigde persoonlijk John Sculley van Pepsi om bij Apple directeur te worden. Sculley was degene die Jobs in 1985 bij Apple wegjoeg.

Hij had gevoel voor schoonheid, voor stijl. Bijna alle Apple-producten worden ervaren als mooi.

Onberekenbaar
Hij was onberekenbaar. Hij kon mensen het ene moment de hemel inprijzen en het andere volledig afbranden. Als je pech had werd je op staande voet ontslagen.

Steve Jobs was een fenomenaal presentator en verkoper. Zijn productlanceringen waren media-evenementen. Zalen zaten bomvol, het publiek ging steevast uit zijn dak.

Hij hield van zijn producten. Hij liet producten ontwikkelen waarvan hij zelf belangrijk vond dat ze er kwamen en zorgde ervoor dat hij zelf elk detail geweldig vond. Mede daardoor kon hij natuurlijk die overtuigende presentaties geven.

Jobs was de kampioen van de gebruiksvriendelijkheid. Apparaten moesten het 'gewoon doen' en intuïtief te bedienen zijn. Te oordelen naar het succes en de loyaliteit van de klanten is hij daar goed in geslaagd.

Jobs was ook de vader van de paranoïde geheimhouding, vooral rond nieuwe producten. Berichten die naar buiten sijpelen wijzen erop dat dit nu en dan tot Stasi-achtige toestanden leidt binnen de muren van het bedrijf.

Kritiek
Tenslotte was hij een geniale zakenman. Niet alleen bedacht hij schitterende producten, hij was ook verantwoordelijk voor de gesloten businessmodellen daaromheen. iTunes en iPod, iPhone en App Store, Apple spint klanten en producten in een cocon waar ze moeilijk uitkomen, als ze dat al willen. Ook al zeggen critici dat zoiets tegen de geest van internet is en dat het op den duur zal falen, het bedrijf legt dat tot nu toe geen windeieren.

Gerelateerde artikelen