Digitaal11 aug '12 15:13

Pinterest nu beschikbaar voor iedereen

Auteur: Saskia van Huijgevoort

Pinterest, Amerika’s derde grootste social netwerk, is sinds deze week open voor iedereen. Voorheen hadden gebruikers een uitnodiging nodig om een account te registreren.

Dat kondigde de populaire fotoblogsite aan op zijn weblog. Ook kunnen gebruikers vanaf nu met hun Facebook- of Twitteraccount inloggen.

Het fotoprikbord, dat vooral populair is in de Verenigde Staten, groeide sinds zijn lancering in twee jaar tijd uit tot een netwerksite met 20 miljoen actieve gebruikers. Volgens onderzoeksbureau Experian is de site daarmee goed voor een derde plek op de ranglijst van grootste netwerksites in Amerika. Ook steeds meer Nederlanders zijn te vinden op Pinterest.

Bedrijven
Bedrijven als Mexx, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, MicrosoftNL, HEMA en Brabantia prijzen hun producten aan via hun eigen 'boards'. Geïnteresseerde bezoekers kunnen deze foto's dan weer verder delen door ze te 'pinnen' op hun eigen pagina's. Via een nieuwe app kunnen ondernemers inzicht krijgen in hoe hun producten op de sociale site worden beoordeeld.

De prikborden worden vooral bekeken door vrouwen. Kirsten Jassies, content manager bij Sanoma Media, zei eerder in BNR Mediazaken het medium effectief te kunnen inzetten om meer bezoekers naar hun eigen websites te halen.

Roos van Vugt, social media manager bij Deloitte, voegde daar aan toe: "Het is een goede marketingtool om data naar buiten te brengen. Visualiteit is erg belangrijk, zodra iets mooi is of creatief wordt het goed opgepakt, zoals een infographic. Daarnaast geloof ik niet in een corporate account van merken op Pinterest, maar in de kracht van de medewerkers bij elkaar."
Beluister bovenaan dit artikel het hele interview

Pinterest leende in mei 100 miljoen dollar van de Japanse online retailgroep Rakuten, die het bedrijf waardeerde op 1,5 miljard dollar. Hoe het bedrijf deze investering ooit terug gaat verdienen, is echter nog steeds onduidelijk. Net als een hoop andere nieuwe online start-ups ontbreekt een duidelijk businessplan, hoewel de doelgroep van de website steeds duidelijker wordt. In februari antwoordde CEO Ben Silbermann dat ze op geld verdienen ‘nog niet erg hebben gefocust’.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen