Digitaal25 jan '12 13:24

Het app-effect

Auteur: Saskia van Huijgevoort

De privacy is eigenlijk nog maar een illusie: public is het nieuwe default. Dat geldt niet alleen voor consumenten, maar ook de privacy van bedrijven is in het geding.

Dat zegt co-auteur Sander Duivestein van it-dienstverlener Sogeti dinsdag in BNR Digitaal.

"Door deze ontwikkelingen, krijgen bedrijven een digitale stokslag als ze niet eerlijk communiceren. Daarmee is het ook lastiger om kritisch te controleren welke informatie naar buitenkomt", zegt hij.

Toch kun je volgens Duivestein maar beter aan deze nieuwe ontwikkelingen wennen en er mee experimenteren. Volgens hem is er sprake van 'het app-effect': consumenten buiten het bedrijf stellen door middel van sociale media eisen aan de manier waarop bedrijven zijn ingericht.

Voordelen
"Ik denk dat bedrijven heel blij moeten zijn met deze ontwikkeling: zo creëer je fans van je eigen merk en product. Kodak bijvoorbeeld heeft dat niet gedaan en gaat daarom failliet."

"Mensen verlangen van bedrijven dat ze met hen in contact te treden. Zodra er een exces is, grijpen grote bedrijven in en proberen ze te helpen. Ondernemers worden daardoor gedwongen sociaal en aanwezig te zijn. In ons boek 'Het App Effect' beschrijven we een model waarin bedrijven een volgende stap maken. Je ziet twee soorten dingen: de sociale netwerken, die een bepaalde vorm van openheid en transparantie vragen. Daarnaast zie je ook initiatieven als Wikileaks, die ook proberen bedrijven verder te duwen. Uiteindelijk zullen bedrijven gedwongen worden deze ontwikkelingen te ontarmen."

Het hele boek 'Het App Effect' downloaden? Dat kan hier gratis.

Meer digitaal nieuws? Luister elke woensdag om 14:30 uur naar BNR Digitaal.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen