Digitaal22 apr '11 14:46

Uw online foto's zijn vaak níet van u

Auteur: Saskia van Huijgevoort

Populaire internetbedrijven als Facebook en Google maken hun eigen voorwaarden, waar de consument de dupe van is. Dat blijkt uit een onderzoek van Bright en RTL.

Zo blijkt uit veel voorwaarden dat sommige internetbedrijven uw persoonlijke informatie gewoon mag doorverkopen.
Twaalf van de 21 onderzochte bedrijven scoren een onvoldoende. Geen van de websites scoort boven een 7.
U staat er misschien niet bij stil als u uw foto’s of facebookupdates met een simpele klik online zet, maar zo geeft u de desbetreffende dienst vaak carte blanche om uw persoonlijke bezit naar eigen goeddunken te gebruiken.
Gebruikersvoorwaarden
De websites Flickr en Youtube hebben allebei bijvoorbeeld het volgende in hun gebruikersvoorwaarden staan:  “U verstrekt YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de  verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content.”
Draaikonten
Vooral Amerikaanse bedrijven krijgen hun onvoldoende voor hun voorwaarden. Daarnaast zijn ze ook niet bepaald consequent. In 2007 schreef facebook:
"Geen enkele persoonlijke informatie zal worden gedeeld met gebruikers die niet tot tenminste één van de groepen behoort die u heeft aangewezen in uw privacy-instellingen".
In december 2009 zegt hetzelfde artikel: "Bepaalde informatie waaronder uw naam [...] worden beschouwd als publieke informatie en vallen niet onder uw privacy-instellingen."
Wetgeving
Wetgeving op dit gebied is er bijna niet omdat het internet sneller gaat dan de wetgever kan bijbenen. Voor het onderzoek werden lezers van de website Bright gevraagd de voorwaarden te lezen en onduidelijke zaken te markeren. Juristen bekeken deze artikelen daarna extra kritisch.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen