Digitaal11 mei '11 10:03

[11-05] Herbert Blankesteijn: Microsoft en de Skypocalyps

Auteur: Herbert Blankesteijn

Voor de tweede keer weet Skype zich voor veel teveel geld te verkopen. Microsoft kan iedereen Skype-klant maken, maar dan is bellen definitief gratis.

560 miljoen Skype-gebruikers heeft Microsoft gekocht, waarvan er acht miljoen wel eens betalen. In 2010 verloor Skype zeven miljoen dollar. Wil de prijs van 8,5 miljard dollar een redelijk rendement van 10% opleveren, zal dat moeten veranderen in een winst van 850 miljoen. Ga er maar aan staan.

Op zichzelf is er genoeg ruimte voor groei. Juist die magere acht miljoen betalende klanten vormen daarbij een lichtpuntje. Maar Skype bestaat al acht jaar en de inkomsten moeten verveelvoudigen. Wat kan Microsoft nog doen dat niet al geprobeerd is? Voor de meeste mensen is het gratis aanbod van Skype meer dan voldoende. Skype niet langer gratis maken is geen optie - dan loopt iedereen weg naar de eerste de beste concurrent die wél gratis is.

Vergeet synergie. Skype's publiek is zoveel groter dan dat van Windows Live Messenger (ruim 100 miljoen gebruikers) dat Microsoft zijn eigen product beter kan weggooien, zoals Google bezig is te doen met Google Video na de aankoop van YouTube. Maar Skype zit technisch heel anders in elkaar dan Live Messenger, dat al met talrijke Microsoft-producten is geïntegreerd, zoals Windows en Office.

Skype op elk mobieltje met Windows 7, hoorde ik ergens. Dat zal KPN leuk vinden. ;-) Met andere woorden, het kraken van harden noten met telecombedrijven moet Microsoft ook op de agenda zetten, want wat die sector van plan is (en niet alleen in Nederland) raakt direct aan de mogelijkheid om Skype rendabel te maken. Maar bovendien, wat wint Microsoft met het meeleveren van Skype op ieder mobieltje en iedere pc? Wat ze boven het hoofd hangt is de Skypocalyps: als iedereen Skype heeft, kan iedereen met iedereen Skypen. Dan hoeft niemand meer belminuten te kopen om met Skype naar het vaste net te bellen en valt met Skype geen geld meer te verdienen.

Het heeft er alle schijn van dat Microsoft een sterke spits heeft gekocht om die op de bank te zetten, zodat hij in ieder geval niet meespeelt bij de tegenpartij, bijvoorbeeld Facebook. Wat maakt de prijs uit? Achteneenhalf miljard is de winst die Microsoft in minder dan een half jaar maakt. Het is een fractie van wat ze bespaard hebben op Yahoo, dat in 2007 45 miljard niet genoeg vond. Lachend op weg naar de bank zijn eBay, dat alsnog leuk heeft verdiend aan de stomste aankoop uit zijn geschiedenis, en Skypes oprichters Friis en Zennström die ook nog wat aandelen overhadden en voor de tweede keer cashen.

Herbert Blankesteijn

---

Herbert Blankesteijn schrijft wekelijks voor BNR.nl een column over een actueel thema op het digitale vlak. Daarnaast is Herbert dagelijks van maandag tot en met donderdag te horen en te lezen met Internet Vandaag, en presenteert hij iedere donderdagavond BNR Digitaal.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen